Så vill Limhamnsborna lösa parkeringsfrågan

avRobert Rosén

Publicerad:
Foto: Privat
Camilla Mårinus, administratör till Facebookgruppen ”På Limhamn”.

Boende på Limhamn vill skippa nya dygnet runt-taxan och införa gratistider – för att gynna handeln.

Att slopa nattaxan är dock inte aktuellt.

– Men vi vet om att det finns en del justeringar som behöver göras och det har vi lovat att titta vidare på, säger kommunalråd Andreas Schönström (S).

Limhamn delar många bilden av att informationen från kommunen varit otillräcklig gällande Storstadspaketet. Någonting som fick Camilla Mårinus, administratör till Facebookgruppen ”På Limhamn”, att bjuda in till öppna möten i Limhamns Folkets Hus.

Det första mötet hölls på tisdagskvällen och kom att handla om den omdiskuterade parkeringssituationen på Gamla Limhamn.

– Vi vill ha en dialog. Dels för att man inte varit så informativ eller tydlig med vad man planerar för just vår stadsdel. Sen vill vi ha en möjlighet att påverka. För många tycker att man bygger bort vårt stadsdel när man tar bort trafiken, säger Camilla Mårinus.

”Det motsätter vi oss”

Parkeringsdispyten på Limhamn grundar sig i den betaltaxa som införts på Gamla Limhamn. Det råder numera betalning dygnet runt för att parkera i området. Någonting som flera påverkade menar är orättvist men framförallt att det påverkar handeln och boendeparkeringarna.

– Det är klart vi tyckte att det var bättre förr utan betalning. Det hade nog alla sagt, men om vi använder lite sunt förnuft så har hela Malmö stad betalning i dag, men det är bara vi och Västra Hamnen som har det dygnet runt. Det motsätter vi oss, säger Camilla Mårinus.

Förhoppningen är att man via diskussion ska komma fram till en annan parkeringslösning. De boende på Limhamn är dock på det klara med vad de tycker måste göras.

Vill se gratisparkering - i två timmar

För att bevara handeln i stadsdelen föreslår Mårinus två timmars gratisparkering vid Linnégatan och Järnvägsgatan. Hon menar även att betalningen dygnet runt måste tas bort.

– Istället för att motarbeta själva stadsdelen bör man prata med och gemensamt komma överens med de som arbetar, verkar och bor här. Man skulle kunna ha betalning 9–18 med två timmar gratis om man har p-skiva och till exempelvis 9–14 på lördag om man nu ska ha betalning.

En stor farhåga är att handeln i centrala Limhamn kommer att drabbas hårt av att kunder inte längre kan parkera gratis utanför butikerna. Men även de boende anser många har drabbats av den nya parkeringstaxan.

”Flyttar omkring ett problem”

– Man måste tillgodose boendeparkeringen. De boende måste få en chans att parkera utanför sin bostad. Just nu flyttas trafiken från gator där det är betalning till boendeparkeringar, vilket innebär att man bara flyttar omkring ett problem som vi inte ansett varit ett problem.

Bland de inbjudna till mötet i Folkets Hus fanns de högst uppsatta politikerna i tekniska nämnden. Beslutet om den nya taxan togs förra året och nämndens ordförande Andreas Schönström (S) är tydlig med att enbart boende i området informerades.

– Jag vet om att förvaltningen skickat hem info till alla berörda hushåll. Bor man inte i området har man inte fått informationen. Det är väldigt viktigt att understryka det för en del som hört av sig och varit förbaskade eller upprörda bor inte i Gamla Limhamn utan i angränsande områden, och nej, då har man inte fått informationen då man inte är berörda om boendeparkering.

Beläggning bakom dygnet runt-parkering

Den nya parkeringstaxan infördes efter att boende på Gamla Limhamn klagat på parkeringssituationen. En fältstudie visade då på att många som inte bodde i området valde att parkera där.

– Därför har vi vidtagit de här åtgärderna. Om man ena dagen stod gratis och nästa dag ska betala så förstår jag att 0 kronor är bättre än 450 kronor i månaden. Men samtidigt med den utveckling och byggnation som finns i Limhamn så vet vi om att det inte kommer fungera. Det kommer bara bli värre, säger Andreas Schönström.

Anledningen till att man kommunen beslutat om en dygnet runt-taxa grundar sig i de många lediga parkeringar som finns i stadsdelen. I andra delar av staden finns det enligt kommunalrådet ingenstans att flytta bilarna och i centrala Malmö har de till exempelvis satt en betydligt högre timtaxa istället för taxa dygnet runt.

Bekräftar att handlare drabbats

– Den höga beläggningen är framförallt på nattetid så om vi inte har taxa nattetid så löser vi inte problemet.

När det gäller parkeringssituationen för handlarna har kommunen dock blivit varse att en del butiker påverkats av att gratisparkeringarna försvunnit. Därför tittar man på en lösning.

– Vi vet om att det finns en del justeringar som behöver göras och det har vi lovat att titta vidare på.

Vad är det för justeringar?

– Frågan är om man kan göra plats med till exempelvis en P-skiva eller liknande. Men då måste vi titta på parkeringskapaciteten i området eller på den gatan rent generellt.

På mötet informerades deltagarna även om hur Storstadspaketet, som är en del av Sverigeförhandlingens uppdrag, kommer påverka buss-, bil- och cykeltrafiken på Limhamn. Fler öppna möten inom andra ämnesområden kommer framöver att hållas i Folkets Hus.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Limhamn

Malmö

Trafik

Bilism

Parkering