”Blir svårt för nya Saab”

Publicerad 2013-12-02

Nu börjar Saab tillverkas igen - men Robert Collin är skeptisk

Nu rullar Saab igen.

I dag vid lunch lämnar den första nya bilen monteringen i fabriken i Trollhättan.

– Jag tror det kommer bli väldigt svårt att få detta att fungera, säger Aftonbladets bilexpert Robert Collin.

Produktionen på Stallbacka-fabriken i Trollhättan är igång sen en vecka.

Klockan 13.25 i dag rullar Saab 9-3 Aero Sedan med bensinmotor ut från monteringsbandet.

Den har hittills kostat ägarna cirka tre miljarder kronor, skriver Dagens Industri, DI. Då räknar tidningen in bland annat 1,8 miljarder för Saab-fabrikens tillgångar, varumärket Saab och fastighetsbolaget Automobile Property.

Entreprenören och Saab-entusiasten Bert Karlsson har sagt att han kommer att vara på plats, han vill köpa den första och har lagt ett okänt bud.

Men det är risk för dragkamp.

Kvalitet har prioriterats

Nevs huvudägaren Kai Johan Jiang har lovat hustrun till Nevs ordförande Kai Erling Trogen att hon ska få den som gåva, skriver DI.

Modellen har samma interiör och exteriör som när produktionen stannade i april 2011. Men bland annat navigationssystemet är helt nytt.

Karossen har pressats i Trollhättan, 500 underleverantörer står för komponenterna. De cirka 250 bilbyggarna har arbetat i ett lågt tempo – noggrannhet och kvalitet har prioriterats.

– Vi har nu slutfört alla avtal med leverantörerna men takten i produktionen kommer att fortsätta vara låg, säger Mikael Östlund, presschef på Nevs, till DI.

Collin: Förstår inte

Nevs planerar att lansera sin första elbil i början av 2014, skriver företaget på sin hemsida.

För Trollhättan och Saabentusiaster är det ett glädjebesked att produktionen nu åter är igång.

Hur det kommer gå för Nevs, som köpte en stor del av Saabs konkursbo, råder det däremot delade meningar om.

– Det var svårt för GM att få lönsamhet med den här modellen. Nu har alla återförsäljarnät i världen rivits ner. Jag förstår inte hur Nevs ska sälja den här bilen utan handlare och med en äldre bil, säger Aftonbladets bilexpert Robert Collin.

Saknar fotgängarskydd

Ett par tusen nybyggda bensindrivna Saab-bilar ska nu skeppas till Kina. Där är bilens höga utsläpp av koldioxid inte lika problematisk. Inte heller att modellen saknar fotgängarskydd, ett krav som införs i Kina först 2017, skriver DI.

Nevs har tidigare sagt att företaget kommer rikta in sig på att exportera modellen dit – något som förvånar Collin.

– Kina har väldigt höga importtullar. Därför är det mycket konstigt att de ska bygga bilar i Trollhättan och skicka till Kina. Det produceras dessutom redan en Saab i Kina som är väldigt lik den här modellen, säger han.

”Entusiaster välkomnar detta”

Mikael Wickelgren, expert på bilindustrin och doktor i företagsekonomi vid högskolan i Skövde, menar den nya bilen mer ska ses som ett sätt att få i gång produktionen igen.

– Sedan kan man presentera den eldrivna Saaben som Nevs hade för avsikt att göra, säger han.

Hur det kommer gå vill han inte spekulera i. Han är ändå försiktigt entusiastisk.

– Det har inte funnits nya Saabar till salu på många år och det finns en uppsjö av entusiaster som välkomnar detta. Det stora slaget blir på marknaden, att hitta kunder och ha tillräckligt med kunder för att gå med vinst.