2 400 taxikunder fortfarande utan pengar efter feldebitering

Publicerad 2015-12-16

2 400 av Taxi Stockholms kunder väntar fortfarande på att få sina pengar tillbaka sedan deras betalkort debiterats flera gånger.

Felet ligger hos betalkoncernen Bambora som lovade att lösa problemet vid midnatt i går.

Men vid lunchtid på onsdagen har ännu ingenting hänt.

– Vårt förtroende för Bambura är snart förbrukat. Vi har sjukpensionärer som ringer och gråter för att de inte har några pengar kvar på kontot, säger Carina Herley, kommunikationschef på Taxi Stockholm.

I går skrev Aftonbladet om Katarina vars kort debiterats 18 gånger efter en taxiresa i Stockholmsområdet.

På tisdagskvällen framkom att felet ligger hos Samport, leverantören av företagets kortautomater, som har haft tekniska driftstörningar i betalningssystemet.

Johan Ryer, en av talespersonerna inom betalkoncernen Bambora som driver Samport, skrev i ett mejl till Aftonbladet att respektive kortutgivare skulle kontaktas "för att åtgärda dessa felaktiga reservationer”.

Kör ut pengar med taxibilar

Enligt Carina Herley lovade Bambora att problemet skulle vara löst vid midnatt.

– Men det har inte hänt ännu. Förtvivlade människor ringer till oss. Vissa står på flygplatser utan pengar, folk som handlar julklappar, sjukpensionärer.

Carina Herley berättar vid lunchtid på onsdagen att Taxi Stockholm står i ständig kontakt med Bambora, men att en lösning ännu inte finns i sikte.

– Vi är inte det enda företaget som är drabbat. Nu kör vi ut själva med våra taxibilar och återbetalar pengarna till kunderna. Förtroendet för Bambora är snart förbrukat, säger hon.

Kunderna hänvisas till bankerna

Agnes von Schulzenheim, kommunikationschef på Bambora, kan inte säga när problemen blir lösta.

– 85 procent av de felaktiga reservationerna är redan lösta. Vi räknar med att majoriteten av resterande felaktigheter är lösta inom ett dygn men det är upp till kortutgivande bank hur fort det hanteras, skriver hon i ett mejl till Aftonbladet.

De drabbade hänvisas till sin kortutgivande bank som kan häva reservationerna direkt, enligt henne.

Cirka 2500 är drabbade, de flesta taxikunder.

– Vi har haft en löpande dialog och samarbete med Taxi Stockholm sedan problemet uppdagades igår. Vi fortsätter vår dialog och gör allt för att problemet ska lösas så fort som möjligt, säger Agnes von Schulzenheim.

Följ ämnen i artikeln