Rasar mot Postnord – antikvaran förstörd

Uppdaterad 2017-07-15 | Publicerad 2017-07-14

Benny Ripleysandida samlar på gamla ting. När han vann en handmålad gunghäst på auktion i Holland skickade han hem den med Postnord. Då kom den hem trasig.

Benny vann unik gunghäst på aktion. När han fick hem den var den trasig.

Benny Ripleysandida, i Borlänge, har länge samlat på udda ting. En del har han hemma, en del i tatueringsstudion i Säter. För någon vecka sedan vann han en handmålad gunghäst från 1900-talet på en holländsk auktion.

– Jag hade sett fram emot att få hem den så himla mycket, men nu är jag både arg och ledsen.

Benny öppnade paketet med stor förtjusning. Men när bubbelplasten åkte av blev han både besviken och ledsen. Hästen var trasig.

– Det var en spricka rakt igenom.

Trots att gunghästen var inlindad i både plast och kartong kom den alltså fram trasig. Hur det har gått till förblir en gåta för Benny.

– Antingen har de kört över den med en stor truck eller så har de släppt den från en hög höjd rakt ner i golvet. Hästen är gjord i ett hårt träslag och det är ingen liten spricka vi pratar om här. Jag har verkligen ingen aning om hur den har kunnat gå sönder?

”Detta är andra paketet jag beställt frakt genom er som är trasigt!!! Fyfan vilket skitjobb ni gör och hade jag kunnat kontakta en spådam och kasta hex på er hade jag gjort det, FYFAN VA LEDSEN OCH ARG JAG ÄR ÖVER DETTA!!!!!!!”, skrev han i ett Facebookinlägg Postnord Facebooksida.

– De har inte ens bemödat sig att be om ursäkt. Jag har betalat 450 kronor för frakten och då får man hem paketet såhär? Jag förväntar mig bättre.

Som Benny antydde i Facebookinlägget var det inte första gången ett paket inte kommit fram helt. Samma vecka hade han skickat efter ett glaskors med Postnord som också var trasigt.

– Jag fick också veta att tre paket som jag skickat efter tidigare är på väg att skickas tillbaka till avsändaren. Men jag har inte fått någon information från Postnord att paketen finns hos ombudet och jag har eller inte fått veta at paketen finns hos ombudet när jag har varit där och frågat. Det är ett riktigt dåligt arbete de gör.

Nu hoppas Benny på att han ska få en ursäkt samt ersättning.

– Det finns bara en av den här sortens gunghäst så det här är ingenting de kan ersätta i pengar. Men att de inte ens kan bemöda sig att ge mig en ursäkt, oj oj oj säger jag bara. Det tyder på att de inte bryr sig om sina kunder.

Maria Ibsén, presskontakt på Postnord, säger att det naturligtvis är tråkigt att Bennys gunghäst har gått sönder men att det kan ha gått fel på många håll när det är ett paket sänt från Holland.

– Han kan höra av sig till avsändaren så kan de reklamera paketet hos oss om de i sin tur tycker att vi har gjort någonting fel.

Men hur kan det vara så många paket som försvinner eller går sönder?

– Det är svårt att säga någonting generellt om det. När det försvinner kan vi hjälpa till att leta efter paketet och har det gått sönder kan avsändaren reklamera paketet, säger hon.

Följ ämnen i artikeln