Unga Malmöbor får inspiration på mässa

avRobert Rosén

Foto: Robert Rosén
Emma Mattisson är huvudprojektledare för mässan.

Vägledning i studie- och yrkeslivet.

Det står på agendan på den årliga jobb- och utbildningsmässan.

– Det ska vara en inspiration för unga Malmöbor, säger Emma Mattisson, huvudprojektledare för TO DO-mässan.

För sjunde året i rad arrangeras TO DO-mässan på Malmömässan i Hyllie. Istället för en särskild gymnasiemässa arrangerar Malmö stad en jobb- och utbildningsmässa som riktar sig till personer i åldern 15–30 år.

– Tanken är att det ska vara en inspiration för unga Malmöbor som söker jobb eller utbildning. Så de börjar på gymnasiemässan men sen är det många som också går här för att få branschinfo eller prata med arbetsgivare om de vet att de vill bli något speciellt, säger Emma Mattisson, huvudprojektledare för TO DO-mässan.

Mässan består förutom den traditionsenliga gymnasiemässan av ett jobbtorg dit Arbetsförmedlingen bjudit in arbetsgivare med lediga jobb samt ett informationstorg där organisationer och arbetsgivare informerar om olika branscher.

– Själva grunden är sig ganska lik. Vi har branschinfo, vi har lediga jobb, vuxenutbildning och gymnasieutbildning. Sen är det utställare som skiljer sig åt litegrann, säger Mattisson.

”En bra möjlighet”

Medan jobbdelen är luftig är det desto mer trångt borta på gymnasiedelen, där skolor från Malmö med omnejd trängs för att berätta om de utbildningar de erbjuder.

Två som kommit för att informera om just sin skola är Christina Ahlgren och Anniki Kugelberg som studerar första året på ProCivitas Privata Gymnasium.

– Det är en bra möjlighet att få välja vad man ska göra sen, säger Christina Ahlgren, varpå Anniki Kugelberg fyller i:

– Och att få marknadsföra sin skola.

Valet att informera niondeklassare om sin skola grundar sig dels i att de tyckte att det lät roligt men även för att det fyller ett syfte, då de blir tvungna att öva på sitt utåtagerande och sin marknadsföring.

Foto: Robert Rosén
Erjon Xhakoli och Moaz Khamees har bestämt sig för att plugga natur i gymnasiet.

Enkelt om man vet program

– Jag kommer ihåg när vi var här förra året. Då ville ingen prata med en utan man fick själv ta initiativet. Så det är bra om vi kan vara där, säger Ahlgren.

– Det märker vi när vi går runt också. Det är ingen som kommer fram och drar in oss, så som vi gjorde i vårt bås. Vi gick fram och frågade om de var intresserade - då blev de det när vi började prata, säger Kugelberg.

Erjon Xhakoli och Moaz Khamees går i niondeklass på Stenkulaskolan och har båda bestämt sig för att plugga naturvetenskap på gymnasiet.

– Så länge man vet vilket program man vet att man ska in på är det väldigt enkelt att hitta en bra skola. Det är bara att fråga och känna efter vilka saker man gillar och inte gillar, säger Moaz Khamees.

Att bestämma vilka skolor de ska söka in till är dock inte helt enkelt.

Väljer mellan fem skolor

– Det står mellan fem skolor, säger Erjon Xhakoli och håller fram ett flertal påsar med information från olika skolor.

Totalt är det cirka 120 utställare som är på plats på TO DO-mässan. Gymnasieskolorna tar då upp hälften av ytan medan jobbdelen tar den andra delen.

– De senaste åren har det varit 120–130 stycken. Det beror lite på jobbtorget. Där är så pass många små montrar, så därför kan det skilja sig, men annars är det ganska många återkommande utställare som kommer tillbaka år efter år, säger Mattisson.

En som besöker just jobbtorget är Adam Saleh, som invandrade till Sverige från Sudan för åtta månader sedan. Via svenska för invandrare (SFI) fick han tipset att besöka mässan.

– Skälet till att jag kom hit var för att hitta ett jobb jag är intresserad av eller en utbildning som låter intressant, säger Adam Saleh.

Foto: Robert Rosén
På SFI fick Adam Saleh rådet att besöka mässan.

Lockar minst 10  000

Även om han medger att det är svårt att hitta ett jobb han är intresserad av, då han sällan uppfyller språkkravet, så tycker han att mässan fyller ett bra syfte.

– Det är väldigt bra för det hjälper människor att hitta vad de behöver eller är intresserade av, i både jobb- och utbildningsdelen.

Mässan brukar locka cirka 10 000 - 12 000 besökare.

– Det hamnar nånstans där och lite mer än hälften av det är skolelever som bussas hit med SYV eller lärare, säger Emma Mattisson.

Årets mässa har ett större fokus på gymnasieutbildningarna. Mässan håller öppet i sin helhet under torsdag-fredag men på lördag kommer enbart ett fåtal av utställarna på jobbdelen hålla öppet och istället kommer fokus ligga på att vårdnavshavare besöker mässan med sina barn.

ARTIKELN HANDLAR OM