Allt fler skåningar pendlar till jobbet

Publicerad 2019-11-06

När pendlingen ökar menar Anders Hansson att småkommuner inte behöver slita på samma sätt för att skapa arbetstillfällen.

Fyra av tio skåningar bor i en kommun men arbetar i en annan.

Under en tioårsperiod har pendlandet ökat kraftigt.

– Det kan vara både positivt och negativt, säger Anders Hansson, privatekonom på Sparbanken Skåne.

I dag arbetar 249 000 skåningar i en annan kommun än de bor i, vilket motsvarar fyra av tio skåningar. Att ta sig från bostaden till arbetet har medfört att pendlandet har ökat ordentligt i länet. Under tioårsperioden 2007–2017 ökade pendlandet med 21 procent, vilket framgår av Sparbanken Skånes rapport Skånsk konjunktur, som är baserad på statistik från Statistiska centralbyrån (SCB).

– Många skåningar pendlar. Om man ser på ökningstakten, som är 21 procent, sett till befolkningsökningen på 12 procent så ser man att den tagit fart. Det kan ju vara både positivt och negativt, säger Anders Hansson, privatekonom på Sparbanken Skåne.

Positiva aspekter anses vara att man vid en lågkonjunktur och eventuellt färre jobbmöjligheter i närheten av sitt boende redan har en vana av att pendla men även att man kan bo var man vill.

Kan skada centrumhandeln

– Framförallt de små kommunerna behöver inte skadas om man inte jobbar där. Är man med och stöttar pendlingen för dem som bor i din kommun så drar de in skattepengar även om de verkar i en annan kommun. Det är inget negativt med det, säger Anders Hansson.

När det gäller negativa bitar med pendlandet menar han att det främst är handeln i mindre kommuners stadskärnor som kan ta skada.

– I sydväst har vi Malmö, Lund och Helsingborg som har stora köpcentrum med bra biltrafik. Om man stannar där handlar man kanske inte så mycket i centrum.

Det är inte bara till länets största städer som pendlandet har ökat, då rapporten pekar på att pendlandet ökat till 31 av de 33 skånska kommunerna.

”Störst i västra Skåne”

Däremot är det bara i sex av kommunerna som inpendlarna är fler än utpendlarna. Det vill säga att fler pendlar till kommunen för att arbeta än vad som pendlar från kommunen. De kommuner med fler inpendlare är Malmö, Lund, Helsingborg, Kristianstad, Burlöv och Perstorp.

– Pendlingen är störst i västra Skåne. Det är klart att där är det ganska små kommuner, så om du åker en sträcka på en mil har du en större chans att du passerar kommungränsen än vad du har i östra eller norra Skåne där kommunerna till ytan är betydligt större.

Pendlingen är, föga förvånande, störst till Malmö dit över 70 000 dagligen pendlar för att arbeta. Just företagsutvecklingen i Malmö-Lund-regionen tror Anders Hansson haft en positiv inverkan på människors vilja att pendla men ändå bo kvar i mindre kommuner med lägre bostadspriser.

Vanligare bland höginkomsttagare

– Man är mer van och har lärt sig att ta sig dit jobben är. De som har högre inkomst är också mer benägna att pendla längre än de som har lägre inkomst. Det kan man ju förstå då det finns en viss begränsning på hur mycket pengar man kan lägga på att pendla och vilket jobb man pendlar till.

För att pendlingen ska fortsätta öka menar Anders Hansson att det krävs att det fungerar på ett bättre vis.

– Det ställs också krav - kring tågen i Malmö-Lund som står still, kring ersättningsbussarna och kring trafiken på E6:an. Det krävs infrastruktur och kommunikationer som funkar om vi fortsätter att pendla.

Resesättet okänt

En rapport från Region Skåne visar att mer än hälften av alla resor i Skåne sker med bil. Däremot har resandet med kollektivtrafik ökat från 14% till 20% under perioden 2007–2018. Hur resandet vid jobbpendlande ser ut framgår dock inte av de siffror som SCB tagit fram.

– Resevaneundersökningen som Region Skåne gjort visar hur alla reser totalt men vi har inte kunnat mäta bara pendlingen.

Skånes befolkning ökade under perioden 2007–2017 med tolv procent.