Väljarna om Folklistan: ”Orealistiskt” och ”mediajippo”

Publicerad 2024-05-07

Folklistan – ett mediajippo med orealistisk politik.

Det anser en stor del av väljarna, enligt Aftonbladet/Demoskops mätning om det nya partiet.

– Många känner till dem men är negativt inställda, säger opinionschef Johan Martinsson.

Folklistans toppnamn Jan Emanuel och Sara Skyttedal bjöd på en spektakulär show i helikopter när de presenterade sitt parti för en månad sedan. Sedan dess har duon haft flera framträdanden där politiska prioriteringar och kandidater presenterats.

Men vad tycker svenska folket om det nya inslaget i politiken?

Aftonbladet/Demoskop har genomfört en undersökning med frågor som rör Folklistan. 90 procent svarar att de känner till det nya partiet – men när deltagarna fick kryssa i vad man anser om dem så dominerar negativa omdömen.

58 procent kryssade i ”Mestadels mediajippo”, 45 procent ”Bara ute efter makt för egen del” och 31 procent ”Orealistiska”.

– Man kan säga att bilden de själva vill förmedla av ett nytt, fräscht alternativ mot etablissemanget verkar inte riktigt fungera, säger Johan Martinsson.

Sara Skyttedal och Jan Emanuel när de presenterade sitt nya parti.

Relativt bra förtroende för Emanuel

De som är mer positivt inställda till Folklistan har kryssat i ”Ett intressant alternativ” (12 procent) ”Underhållande” (11 procent) och ”Ett spännande alternativ” (10 procent).

Mest vänligt inställda är de som annars uppger att de röstar på Sverigedemokraterna.

Även bland Kristdemokrater återfinns positiva svar.

– I vänsterblocket finns det i princip noll väljare som har en positiv bild av Folklistan, säger Martinsson.

Demoskop har också frågat deltagarna i mätningen huruvida de har förtroende eller inte för Emanuel och Skyttedal. Förtroendet för Emanuel är högre än för Skyttedal (15 procent mot 9 procent.)

– Jan Emanuel har ännu högre förtroende bland män, 20 procent. Det är en relativt bra siffra, säger Martinsson.

Johan Martinsson, opinionschef på Demoskop.

Skyttedal: Goda nyheter

All publicitet är bra publicitet heter det. Kan det gynna dem i slutändan, även om folk är negativa nu?

– Tja, inte alltid kanske, men uppmärksamheten och kännedomen är grunden. Utan den kan ingen få förtroende för dem och de kan inte uppnå någonting. Sedan är det inte så allvarligt att bli ogillad av motståndarsidan, det viktiga är bilden av Folklistan i de potentiella väljargrupperna, säger Martinsson.

Varför är mätningen viktig?

– Det är intressant att se människors bild av ett nytt initiativ i politiken och vilka väljargrupper som skulle kunna tänka sig att rösta på dem. Särskilt som de faktiskt samlar och har lockat över flera etablerade politiker från andra partier.

Sara Skyttedal, Folklistans andranamn till EU-parlamentet, tolkar mätningen positivt.

”Goda nyheter att 10 till 12 procent tycker vi är ett intressant och spännande alternativ. Vi har knappt presenterat hälften av vår plattform inför valet så det känns lovande att vi redan har stöd som skulle innebära två till tre mandat om de röstar på valdagen” skriver hon i ett sms.

Skyttedal och Jan Emanuel lämnade en av presskonferenserna i helikopter.