Åklagaren: ”Kraven på tivolianordningar lägre än på maskiner”

Publicerad 2023-11-16

Kraven på tivolianordningar är lägre än på maskiner i fabriker.

Det konstaterar åklagaren Christer B Jarlås, som utreder olyckan på Gröna Lund.

– Om man hade sett Jetline som en maskin hade det nog inte kunnat vara så att den såg likadan ut nu, som den i stort sett gjorde när den byggdes, säger Jarlås till Aftonbladet.

Den 25 juni spårade nöjesfältet Gröna Lunds berg- och dalbana Jetline, som invigdes 1988, delvis ur. En kvinna omkom, och nio personer skadades.

I torsdags rapporterade tidningen Ny Teknik att urspårningen orsakades av att en bärarm knäcktes varvid två hjulenheter föll av under den främsta vagnen, enligt miljöåklagare Christer B Jarlås. Vad som knäckte bärarmen är dock fortfarande oklart, uppger Statens Haverikommission.

Jarlås konstaterade också att passagerarna kastades mot vagnarnas säkerhetsbyglar i samband med att tåget tvärnitade. Det ledde till att flera fick skador på inre organ, och att andra föll ur vagnarna när säkerhetsbygeln böjde sig.

– Hade passagerarna haft vanliga bilbälten på sig hade de kanske inte skadats alls, sade Jarlås till Ny Teknik.

När Aftonbladet får tag i miljöåklagare Christer B Jarlås vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål säger han:

– Hjulen blir metall mot metall och orsakar två stopp. Vi vet ungefär vad som händer, men inte varför. Vi har hållit många förhör, jag skulle gissa att det ligger mellan 50 och 100 förhör. Men det återstår många förhör också.

Jetline efter olyckan.

Sålts flera bärarmar

Jarlås konstaterar att alla detaljer i vagnarna besiktigats och godkänts. Bärarmen som gick av var ny och hade bara använts någon månad.

– Bärarmen är byggd i Sverige utifrån ritningar som har funnits. Den är beställd direkt av Gröna Lund.

Vad heter den svenska leverantören?

– Det ingår i utredningen, så det säger jag inte nu.

Finns samma bärarm i andra berg- och dalbanor också?

– Det vet jag inte. Men Gröna Lund hade beställt fem stycken av de här främre bärarmarna, och en har använts sedan de fick dem för några år sedan. Den här hade man satt in några månader innan, säger Jarlås.

Hade det varit bättre med vanliga bilbälten i vagnarna?

– Den här så kallade säkerhetsbygeln skyddar inte. Den höll inte kvar de som ramlade ur, och de vuxna som satt kvar fick skador. Med bilbälten kanske det inte hade blivit samma resultat. Men det finns inga krav på det.

Polis på plats dagen efter dödsolyckan.

”Inte samma krav”

Borde det vara bilbälten i stället i den här typen av berg- och dalbanor?

– Jag jobbar normalt sett med arbetsmiljöbrott, där det finns stora krav på maskiner, och där man alltid måste göra nya riskanalyser och förebygga alla risker. Man ska så långt det går använda bästa möjliga teknik, och det kan ju ändras under åren. Om man hade sett Jetline som en maskin hade det nog inte kunnat vara så att den såg likadan ut nu, som den i stort sett gjorde när den byggdes. Men det är inte samma krav som gäller tivolianordningar. Om man ska få till något annat måste man börja med systemet som finns för godkännande.

En av passagerarna berättade för Aftonbladet att ”redan när vi åkte ut från plattformen så tyckte jag att det skakade ovanligt mycket och lät lite konstigt”. Fanns det något system som noterade avvikelser i vagnarnas beteende?

– Det får du fråga Gröna Lund. Men haverikommissionen har genomfört ett antal provkörningar med kameror monterade ovanifrån och under och på de här bärarmarna för att fånga upp hur de belastas under färd. Än så länge har jag inte fått några resultat av de undersökningarna, säger Christer B Jarlås.

Gröna Lund har meddelat att man inte kommenterar Jarlås uppgifter förrän utredningen är klar.