Joakim Lundells nya succé – hela 18 000 har förhandsbokat biljetter till skräckfilmen ”Feed”

Uppdaterad 2022-10-28 | Publicerad 2022-10-27

Han är mäktigast i landet på sociala medier. Nu vill Joakim Lundell, 37, även erövra filmens värld.

Till premiärhelgen av skräckfilmen ”Feed”, har det sålts nästan osannolika 18 000 biljetter i förväg.

– Vi har räknat på det. ”Black Adam” är på väg ned, så vi ska hamna etta på Biotoppen, säger han.

Skräckfilmen ”Feed” följer en grupp sociala medier-experter som blir fast på en liten ö i en sjö där en uråldrig häxa påstås vila. Snart börjar en kamp på liv och död.

I rollerna återfinns bland annat Guldbaggevinnaren från ”Pleasure”, Sofia Kappel, Joel Lützow från tv-serierna ”Gåsmamman” och ”The playlist”, Annica Liljeblad och Molly Nutley.

En av producenterna, den mest tongivande av dem, som har så kallad final cut på allt från valet av skådespelare till musik och klippning, är alltså Joakim Lundell.

Han vars tv-program ”Spökjakt” på Kanal5/Discovery+ lockar storpublik och vunnit Kristallen flera gånger. Han som har släppt självbiografier, musik och gjort andra tv-program som nästan alltid vållar uppmärksamhet. Och som blivit mäktigast på sociala medier i Sverige.

Varför tror du det har blivit så?

– Efter realityserien ”Kungarna av Tylösand” (2010) lämnade Kanal 5 mig vind för våg. Sedan träffade jag Jonna, gifte mig, skaffade barn och har jobbat mig uppåt. Jag tror många följare har varit med på hela resan. Från att jag var hemlös, bodde i en trappuppgång, hade skulder på 700 000 kronor och missbruksproblem. De fascineras och gläds åt min resa.

Joakim Lundell.

Han har länge drömt om att göra film. Riktig film, som visas på bio.

– Ända sedan jag började göra sketcher och pranks på Youtube.

Han gillar genrefilm. Tycker att Johan Falk-filmerna är det bästa som gjorts i Sverige i modern tid. Och ville vara med om att göra en riktigt bra skräckfilm.

– Vi visste vi stod inför en stor utmaning. Man har hört folk säga i alla tider att det finns ingen bra svensk skräckfilm. Knappt någon över huvud taget sedan ”Besökarna” och den är ju gammal (1988).

Till regissör valde Joakim långfilmsdebutanten Johannes Persson, som tidigare mest jobbat som rollsättare på stora filmer och tv-serier.

– Jag ville ha en person som inte gjort 50 filmer innan och som såg det som ett i mängden-projekt. När Johannes nu sätter sitt namn på den här filmen, är det lite på liv och död. En regissör som är ung och hungrig och går genom eld för att det ska bli bra.

Molly Nutley i ”Feed”.

Filmen, med en budget på drygt 20 miljoner kronor, spelades in på Ljusterö i Stockholms skärgård. Man hade en produktionsbuss på plats och började klippa direkt. Hela processen har alltså bara tagit ungefär ett halvår.

Resultatet är en film som ser mer internationell ut än svenska genrefilmer brukar göra.

Och Joakims genomslagskraft har alltså inneburit hela 18 000 biljetter sålda i förväg. Siffror som normalt förknippas med de allra största Hollywoodfilmerna.
Mötte du något motstånd från filmbranschen, med tanke på att många har så mycket åsikter om dig?

– I början. Men jag har alltid fått kämpa mig fram. På Discovery+ när vi satt i stora möten… de ville att ”Spökjakt” skulle vara 22 minuters-avsnitt med reklam, men jag sa att vi måste ha en timme och 40 minuter för kunna berätta det vi vill berätta.

Joakim Lundell.

Det här är Joakim Lundell

Namn: Joakim Lundell.
Ålder: 37.
Bor: Hus i Norrköping.
Familj: Hustrun Jonna, två barn, 2 och 4 år.
Bil: Lamborghini. ”Men jag ska sälja den. Jag behöver ingen sportbil, det finns inte sådana vägar i Norrköping och den drar, typ, 14 liter milen.”
Aktuell: Som en av producenterna till bioaktuella ”Feed”.

Joakim Lundell.

RECENSION: Så bra är ”Feed”: ”Lekfullt fuck you till influencers”


Följ ämnen i artikeln