The Weeknd tar avstånd från H&M

Uppdaterad 2018-05-25 | Publicerad 2018-01-08

The Weeknd riktar hård kritik mot H&M och tänker inte samarbeta mer med det svenska företaget.

Det skriver kanadensiske ”Starboy”-artisten själv på Twitter.

The Weeknd.

”Vaknade i morse och blev chockad och besvärad av den här bilden. Jag känner mig djupt stött och kommer inte att arbeta med H&M mer”, skriver han.

Bilden som har upprört The Weeknd och många andra visar en mörkhyad modellpojke i en grön tröja med texten ”Coolest monkey in the jungle” på.

Flera andra kända personer stämmer in i kritiken. Rapparen Diddy, tv-profilen Karamo Brown, fotbollsspelaren Kevin-Prince Boateng och dj:n Questlove ifrågasätter alla annonsen i sociala medier.

”Visa lite respekt”, skriver Diddy.

H&M ber om ursäkt

Nu ber det svenska klädföretaget om ursäkt.

”Vi är oerhört ledsna över den här bilden och ber om ursäkt för den. Vi har gjort fel och vi har därför tagit bort bilden i samtliga våra kanaler. Vi har dessutom beslutat att dra in tröjan på alla marknader”, skriver Anna Eriksson på H&M:s kommunikationsavdelning i ett uttalande.

Förra våren gjorde The Weeknd, eller Abel Tesfayes som han egentligen heter, gästkollektionen ”Spring icons selected by The Weeknd” för H&M som sedan följdes upp med en höstkollektion.

Put some respect on it!! When you look at us make sure you see royalty and super natural God sent glory!! Anything…
https://t.co/cBI6xlQhaX