H&M anklagas för rasism efter ny barnkollektion

Uppdaterad 2018-05-25 | Publicerad 2018-01-08

H&M har hamnat i blåsväder efter lanseringen av deras senaste barnkollektion.
På en av produktbilderna visas en svart pojke med en tröja med texten ”Coolaste apan i djungeln”
Nu riktar flera personer stark kritik mot klädjätten i sociala medier.
”H&M har tappat förståndet och mig som kund. Den här reklamen är opassande och rasistisk” skriver en användare.

H&M har hamnat i ytterligare en kritikstorm i sociala medier efter att de publicerat en bild på en svart pojke med en tröja med texten ”coolest monkey in the jungle”.

Massiv kritik

Nu får det svenska företaget massiv kritik från personer från hela världen, som menar att bilden är både rasistisk och kränkande.

Whose idea was it at @hm to have this little sweet black boy wear a jumper that says ‘coolest monkey in the jungle’…
https://t.co/azpaqOdMb3

”Jag blir fan äcklad. Vad var tankeprocessen bakom detta h&m?” undrar en twitteranvändare.

Nu hotar flera kunder att bojkotta klädföretaget.

”H&M har tappat förståndet och mig som kund. Den här reklamen är opassande och rasistisk”, skriver ytterligare en person på Twitter.

Vit pojke – överlevnadsexpert

På två andra bilder från samma kollektion visas två vita pojkar.

”Om du tittar på de vita pojkarna så kallas inte de för apor. En av dem är till och med en ’överlevnadsexpert’”, skriver tidningen The Atlanta Voice, som också riktar skarp kritik mot annonsen.

På måndagsförmiddagen fanns inte tröjan inte att hitta på H&M:s svenska webbshop. Tröjan fanns dock att köpa på den brittiska sidan, men bilden på pojken var borttagen.

”Det här visar bara att mänskligheten har en lång väg att gå, särskilt när organisationer som dessa inte ens vet om att de skickar ut någonting så grymt stötande”, skriver ytterligare en person på Twitter.