Nu får Uberförarna inget betalt om kunden surar

Bisarrt att se gigarbetarna för glada entreprenörer

Uber har skickat ut ett nytt avtal till sina förare, skriver Dagens Arena. De nya reglerna innebär att förarna kan bli av med sin ersättning vid klagomål från kunden.

Uber är inte kända för att ge sina taxiförare bra betalt. Och nu är det inte säkert att de får betalt alls.

Företaget har skickat ut ett nytt avtal till sina förare, enligt Dagens Arena. De nya reglerna innebär kort och gott att förarna helt kan bli utan ersättning om kunden är missnöjd.

Den som vill fortsätta köra har inget annat val än att skriva under. Uber behöver inte ens lyssna på vad föraren har att säga – det räcker med att kunden klagat på hens uppförande eller hävdat att de blivit felaktigt debiterade, så kan de stryka eller ändra resans pris i efterhand.

Slingrar sig

Det har varit fritt fram för sådana som Uber att utnyttja gigarbetarna. Facket har försökt ingripa, Transportarbetareförbundet lyckades få Foodora att teckna kollektivavtal efter en lång kamp.

Men företaget kan fortfarande slingra sig runt det, bland annat genom att anställa folk genom formellt separata bolag. GigWatch som granskar gigbranschen har konstaterat att andelen som arbetar för Foodora utan kollektivavtal hade ökat efter ett år med avtal.

EU lagstiftar

Nu har EU gjort ett försök att komma åt problemet. De beräknar att över 40 miljoner personer i EU är gigarbetare 2025. Det så kallade ”plattformsdirektivet” som just förhandlats klart ska reglera deras arbetsvillkor.

Gigföretagen vill gärna framställa sina taxichaufförer, lagerarbetare och bud som glada, egenanställda entreprenörer – de älskar flexibilitet och väljer själva när det passar dem att arbeta.

Det är förstås långt från verkligheten. Faktumet att Uber kan stryka förarnas betalning utan att ens konsultera dem är bara ett av många exempel på det skeva maktförhållandet.

Rätt till anställning

Nu ska gigarbetarna ha rätt till en ordentlig anställning om de uppfyller två av fem kriterier i den nya lagen. Det handlar om kontroll över tider och arbetssätt, övre gränser för hur mycket det kan tjäna och liknande. På så sätt får de en större trygghet och fler förmåner.

Företagen ska inte heller kunna använda sig av underleverantörer – som Foodora gjort – för att komma undan reglerna.

Riksdagen har varit emot förslaget, eftersom man inte vill att EU ska lägga sig i den svenska arbetsmarknadsmodellen. LO har varit emot att EU ska definiera vad en arbetstagare är. Det har de förstås rätt i. Men samtidigt måste vi våga se att den svenska modellen har svikit Uberförarna.

EU:s förlag har sina brister. Men de gör åtminstone något. Kanske kan det vara början på slutet av det brutala utnyttjandet.


Vad tycker du? Chatta med Susanna Kierkegaard om villkoren för gigarbetare. Livechatten öppnar 09.00 men du kan skicka in inlägg redan nu.

Denna chatt är stängd.

  • Susanna Kierkegaard
    15 dec 2023

    Nu hinner vi tyvärr inte chatta mer. Tack alla som var med! Och trevlig helg på er.

  • 15 dec 2023

    Detta är ett problem som växt en lång tid nu , jobbar själv inom taxiverksamhet och har själv sett hur människor som ej är svenska medborgare och hur stort fusket är utbrett i branschen, det behövs så klart kraft tag från våra egna politiker och även från eu nivå detta är inte bara ett litet problem detta sköts oftas av organiserad brottslighet, vi måste fråga oss själva hur vill vi leva i detta land och det blir våra barn o barnbarn som kommer få betala priset.

    josefmasso

    Ja, det ska bli väldigt intressant att se hur EU:s plattformsdirektiv blir i praktiken. Spännande med en första reglering av gigekonomin.

    Susanna Kierkegaard
  • 15 dec 2023

    Jag hoppas och tror att de är för att få bukt på problemet med alla chaufförer idag som satt i system att avboka sina resor och fortfarande få ut sin ersättning. Vet många fall där jag och vänner fått vänta i över en timme på att någon kommer trots att de står 5 min när man skall boka. Jag har slutat använda Uber pga de. Vissa chaufförer kommer inte ens och hämtar utan åker bara runt och väntar på att få en avbokningsavgift när man som kund inte orkar vänta längre

    marcus.nordgren

    Märks att deras affärsmodell har en del brister...

    Susanna Kierkegaard
  • 15 dec 2023

    Det låter som om roger skulle behöva bättre betalt. Kanske läge att engagera sig facket?

    mathias

    Hahah bra tips!

    Susanna Kierkegaard
  • 15 dec 2023

    Kjelle34, tack för tipset om Fair. Laddat ner appen nu och kommer att använda den nästa gång jag åker taci.

    Mariaaa

    Kul!

    Susanna Kierkegaard

Följ ämnen i artikeln