Interaktiv textil och digital drogtripp
Cecilia Djurberg ser augmented reality-utställningen Emerging sensation med Hololens i underjorden
Publicerad 2019-01-18
KONST Idén med augmented reality, AR, är att väva samman den digitala och den fysiska världen. I takt med att tekniken utvecklas och blir mer tillgänglig erbjuds allt bättre möjligheter för konstnärer att implementera den. Även för textilkonstnärer, visar Malin Bobeck Tadaa med sin nya utställning Emerging sensation.
I KTH:s reaktorhall R1, 25 meter under jorden, visas till och med 27 januari hennes interaktiva, taktila skulpturer av ”smart” textil med oändligt många, invävda lysdioder.
Ljuset skiftar och ändrar färg när man rör vid verken. Intrycken förstärks med hjälp av en Hololens – ett AR-headset – där ljudeffekter aktiveras och digital grafik projiceras som ett spejsigt, virtuellt filter mellan åskådaren och de redan ganska psykedeliska installationerna. Upplevelsen kan nog liknas vid en digital drogtripp.
Utställningens tema är evolutionen, från existensens begynnelse och kroppen med sin celldelning – grafiskt fascinerande i Hololensen.
De oregelbundna skulpturerna pulserar och svarar mot åskådarens kropp när de berörs och från det övre planet i reaktorhallens utställningsrum kikar jag ner mot något rosalysande, slingrigt som spirar fram ur berget.
Upphängd i en kraftig industrikrok svävar en stor geometrisk pjäs. Kanske en symbol för luften, alternativa dimensioner eller livet efter detta.
Även om det fortfarande är fråga om tidiga steg i den digitala konstevolutionen är det tekniskt avancerat, och både vackert och stimulerande.