Kajsa & Mimmi, nu size zero

De flesta barn utvecklar redan i tidig ålder förståelse för rådande kroppsideal, medan en handfull (besynnerligt obekymrade) behöver stöd i undervisningen.

Tur då att Disney låtit en rad klassiska karaktärer hetsbanta inför höstens samarbete med amerikanska lyxvaruhuskedjan Barneys.

De första bilderna från kampanjen Electric Holiday visar Mimmi Pigg och ­Kajsa Anka (två kvinnor som i många år ­plågats av ballongmage och korta ben) utkavlade till kommersiella proportioner; som spöklika speglingar av sig själva.

Ansvarskännande oro kring könsroller och kroppsideal har väl egentligen aldrig tillhört Walt Disney Companys kärnverksamhet, men här lyckas koncernen ta oss på sängen med sin omdömeslöshet.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.