Robotar tar över konsten

Ritar porträtt som konstkännare kallar ”uttrycksfulla” och ”egenartade”

TIDSKRIFT För en månad sedan skrev Aftonbladet kultur om robotar i populärkulturen. Nyligen kom nya numret av Konstnären som behandlar något tangerande: robotar som skapare av och föremål för konst.

Franske konstnären Patrick Tressets robotar ritar porträtt som konstkännare kallar ”uttrycksfulla” och ”egenartade” – han hävdar själv att de börjat utveckla sina egna stilar. Även om de är mer tekniska verktyg än självständigt kreativa ställer det en konkret fråga: kan maskiner skapa något av genuint konstnärligt värde?

Tove Kjellmark befinner sig på andra sidan spektrumet. I hennes verk är maskinerna sårbara individer som människor vill ta hand om – omedvetna, naiva barn, långt från de vanliga dystopierna.

Kritikern Robert Stasinski hamnar nära kärnan i sin artikel om teknikorienterad konst. Han skriver bland annat att konst med robotik blir ”traditionellt sett undanskuffad till museer och institutioner som specialiserat sig på nya medier”.

Men han pekar också på att det håller på att förändras – för ju närmare robotar kommer vår vardag, desto mindre blir de ett specialområde, och desto mer ett material vilket som helst.

David Nyman

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln