Way out west – ett företagsdrivet koncept

De ideella festivalernas tidevarv är över

Way out west går i bräschen för företagens festivalande.

”Festivaldöden” var en mediaterm som uppstod efter nedläggningen av Hultsfredsfestivalen 2010. Tre år senare kom en rapport från Linnéuniversitet som visade att svenskarna snarare gick på festival mer än någonsin: de tio största festivalerna var dubbelt så stora som de tio största i början av 2000-talet.

Men något har definitivt hänt.

Way out west, som nu drar i gång för nionde året, är typexemplet på den moderna festivalen. Precis som Summerburst och Sweden rock – två andra av de största – har Wow en tydlig nisch som arrangörerna, Live Nation-­ägda Luger, varit duktiga på att kommunicera. Och det handlar mycket lite om musiken.

När man 2012 deklarerade att festivalen blivit vegetarisk var det ett lika genuint idealistiskt beslut som en briljant marknadsföringsstrategi. Man stärkte aktierna i sin målgrupp – ung, urban, politiskt medveten medelklass – genom att ta tydlig ställning för miljön. Sam­tidigt genererades en enorm medial uppmärksamhet.

I år går man steget längre och blir näst intill vegansk.

Huruvida huvudsponsorn Oatly (en havredryck som är ett alternativ till mjölk) – eller idén kom först är svårt att veta. En sak är däremot säker: Way out west vet hur man lyckas i en festival­bransch som tvingats omdefiniera sig själv.

Man har blivit ett företagsdrivet koncept med affärsmässig fingertoppskänsla, en ”hubb för utveckling” i stället för bara en musikfestival. Och i år verkar man gå mot ­rekord. De ideella föreningarnas ­tidevarv är över i festivalvärlden. Före­tagens har däremot bara börjat.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln