Sverige måste utreda Israel för krigsbrott

Advokater: Därför polisanmäler vi den israeliska statsledningen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-11-02

Sveriges internationella åtaganden innebär att vi har en skyldighet att utreda och lagföra krigsförbrytelser, skriver advokaterna Mikael Westerlund och Behrang Eslami som har polisanmält den israeliska statsledningen. På bilden bärs ett barn iväg efter en israelisk attack mot Gaza den 24 oktober.

DEBATT. Förra veckan polisanmälde vi israeliska statsföreträdare för brott. Efter att vi gav in vår anmälan till svensk åklagare har det kommit frågor om varför vi gjorde detta och med den här artikeln avser vi att förklara våra överväganden.

 

Låt oss dock inledningsvis konstatera det självklara, nämligen Israels rätt till självförsvar efter de ohyggliga attackerna utförda av terroristorganisationen Hamas mot israelisk civilbefolkning.

Israels rätt till självförsvar kommer särskilt till uttryck i Förenta nationernas stadga artikel 51 av vilken det följer att ingen bestämmelse inskränker den naturliga rätten till individuellt eller kollektivt självförsvar i händelse av ett väpnat angrepp.

Däremot är inte Israels rätt till självförsvar absolut utan måste ske inom ramen för den humanitära rätten, det vill säga krigets lagar.

 

Enligt den humanitära rätten är det exempelvis inte tillåtet att rikta anfall mot ett militärt mål som leder till att civila kommer att dödas eller skadas, civil egendom förstöras eller den naturliga miljön förorsakas allvarliga skador i en omfattning som saknar proportion i förhållande till den konkreta och omedelbara övergripande militära fördel som kan förväntas.

Den som bryter mot detta förbud gör sig skyldig till krigsförbrytelser.

Att det förhåller sig på det sättet kommer till uttryck i såväl svensk inhemsk rätt som i Internationella brottmålsdomstolens stadga. Förbudet ger uttryck för tre grundläggande element i den humanitära rätten; distinktion, militär nödvändighet och slutligen proportionalitet.

 

Vi kan då utifrån FN-organet OCHA:s rapporter konstatera att över 7 000 palestinier dött i Gaza efter att Israel inledde sin offensiv med bombningar och insättande av markstridskrafter. Av dessa ska över 3 000 döda vara barn och över 1 700 kvinnor. Över 18 000 personer ska vara rapporterade skadade.

Vi kan därmed konstatera att det rör sig om omfattande och förödande lidande.

Därutöver har Israel skadat civil egendom i mycket stor omfattning och uppmanat befolkningen i norra Gaza att lämna sina hem och flytta söderut.

Vid en proportionalitetsbedömning bör rimligen det mycket stora antalet dödade barn vara särskilt besvärande. Enligt Rädda Barnen har det på tre veckor dödats fler barn i Gaza än det gjorts i konflikter i hela världen sedan 2019.

 

Gaza är en av världens mest tätbefolkade platser och befolkningen är genom murar och stängsel inlåsta av Israel viket innebär att de inte har möjlighet att fly undan striderna. De stridsmetoder och stridsmedel som Israel använder är också sådana att de följder vi nu ser är högst förväntade.

Därutöver har ledande israeliska politiker uttryckt att de avser att ”jämna Gaza med marken”.

 

Med anledning av detta har vi gjort bedömningen att det finns anledning att anta att ledande företrädare i Israel har gjort sig skyldiga till krigsförbrytelser och att det finns skäl för nationella myndigheter att säkra bevisning inför framtida lagföringar då det följer av Sveriges internationella åtaganden att utreda och lagföra krigsförbrytelser.

Därutöver konstaterar vi att det följer av den humanitära rätten att den som berövar en civilbefolkning livsnödvändiga förnödenheter genom utsvältning också gör sig skyldig till krigsförbrytelser.

Av Internationella brottmålsdomstolens stadga följer att förbudet mot utsvältning innefattar ett förbud mot att beröva civilbefolkningen förnödenheter som är nödvändiga för dess överlevnad.

Ett typexempel är att man förhindrar hjälpsändningar och förutom livsmedel och medicin kan även egendom som mer indirekt har betydelse för civilbefolkningens överlevnad omfattas av det skydd som förbudet innebär, exempelvis nödvändig utrustning för produktion, förvaring och bearbetning av livsmedel eller för upprätthållandet av samhällsviktiga funktioner.

 

Vi kan då konstatera att det finns oroande uppgifter om att hela civilsamhället inne i Gaza är på väg att kollapsa.

Det finns exempelvis uppgifter om att personer plundrar för att få tag på mat, på sjukhusen tvingas läkare att operera utan narkos, livsviktig medicin saknas, mat och vatten är bristvaror och elnätet har enligt medieuppgifter slagits ut. Samtidigt som Israel upprätthåller blockaden av Gaza och håller gränsövergångar stängda.

Det finns därför anledning att anta att Israel gör sig skyldiga till krigsförbrytelser även på dessa grunder.

 

Enligt människorättsorganisationerna Amnesty international och Human rights watch finns även uppgifter om att israelisk militär använt ämnet vit fosfor när de bombat mål i Gaza.

Om dessa uppgifter stämmer har Israel på ett tydligt sätt brutit mot den humanitära rätten.

 

I vår polisanmälan konstaterade vi att det finns anledning att anta att Yoav Gallant, Israels försvarsminister, och Benjamin Netanyahu, Israels premiärminister, tillsammans och i samförstånd med andra gjort sig skyldiga till krigsförbrytelser.

Vi är dock införstådda med att det kan finnas immunitetsproblematik beträffande just dessa namngivna personer då vissa statsöverhuvuden har immunitet gentemot nationella myndigheter. Det kommer dock komma en dag då dessa inte har kvar sina politiska ämbeten.

Därutöver kan vi konstatera att de inte har immunitet i den internationella brottmålsdomstolen. Därför utgör inte immunitet tillräckliga skäl för att inte inleda någon förundersökning i Sverige mot namngivna personer.

I vart fall har de misstänkta brotten rimligen organiserats av en större krets inom den centrala stats- och militärförvaltningen som inte åtnjuter immunitet.

 

Under alla förhållanden finns skäl för svenska myndigheter att öppna en så kallad strukturell förundersökning.

Strukturella förundersökningar utvecklades först i Tyskland och används där sedan 2011 vid utredning av internationella brott. Men metoden tillämpas även i Frankrike och Sverige och går i korthet ut på att det inleds en formellt sedvanlig förundersökning avseende ett visst internationellt brott även om det ännu inte finns någon utpekad misstänkt person eller gärning.

I stället bygger brottsmisstanken på att en förståelse av att brotten förutsätter aktörer som agerar i en kollektiv struktur och utredningen fokuserar på att samla in bevisning på en mera övergripande nivå. Svenska myndigheter tillämpar exempelvis för närvarande metoden på situationen i Ukraina.

 

Som konstateras ovan följer det av Sveriges internationella åtaganden att vi har en skyldighet att utreda och lagföra krigsförbrytelser.

Det föreligger universell jurisdiktion och genom att även svenska medborgare har drabbats finns tillräcklig anknytning till Sverige för att nationella myndigheter bör öppna en förundersökning.


Mikael Westerlund, advokat
Behrang Eslami, advokat

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

 

Följ ämnen
Israel