Annons

Experten: Så deklarerar du smartast just nu

En majoritet av alla småföretagare tycker att många och krångliga regler är ett problem i vardagen. I samband med deklarationen kan det vara extra mycket att hålla koll på. Lyckligtvis finns det sätt att få hjälp.

Varje år deklarerar närmare en miljon företag. Det som är en enkel uppgift för de flesta löntagare kan vara betydligt krångligare för småföretagare. Men om du tar hjälp av smart teknik behöver det faktiskt inte bli så komplicerat.

Jobba online

En förutsättning för en automatiserad deklaration, är att du skippar pappersbokföringen och istället bokför digitalt, i ett ekonomiprogram online. Då kommer det mesta som handlar om deklarationen att skötas automatiskt. När det sen närmar sig deklarationen är mycket redan förberett. Har du inte en digital brevlåda så skaffa dig en. Då blir deklarationen ännu smidigare eftersom deklarationen hamnar i brevlådan.

Använd smart bokföringsprogram

Din deklaration skickar du in elektroniskt till Skatteverket. Men för att kunna dra fördel av teknikutvecklingen i samband med deklarationen behöver du även ha ett smart bokföringsprogram. Först då slipper du den manuella pappershanteringen och kan låta programmet sköta bokföringen. Fakturor kommer in direkt och digitalt i programmet. Och kvitton kan fotas så att de blir bokföringsunderlag. Genom att använda ett bokförings- och deklarationsprogram som exempelvis Visma eEkonomi finns allt underlag samlat på ett ställe.

Boo Gunnarson är företagarexpert och jobbar på Visma Spcs, som i decennier har hjälpt småföretagare med olika programlösningar.

– Digitaliseringen innebär stora möjligheter för små och medelstora företag. Det är lättare för småföretagare att få livspusslet att gå ihop. Att ge människor bästa möjliga villkor för att starta, driva och utveckla sina företag är den bästa investeringen för både innovation och framtida jobb, säger han.

Tillfälligt anstånd

2020 är ett mycket speciellt år. Coronapandemin har slagit hårt mot näringslivet och småföretagare. Många är bekymrade över utvecklingen. Om ditt företag drabbats av betalningsproblem på grund av coronaviruset kan du ansöka om tillfälligt anstånd hos Skatteverket. Det innebär att du skjuter upp betalningen av din skatt och i stället betalar den senare. På Skatteverket kan du läsa mer information om hur detta fungerar. I en orolig tid är det desto viktigare att ta hjälp och stå starka tillsammans.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln