EN ÅTTA FÖR FYRA

PROVKÖRT/PORSCHE PANAMERA

MOTOR

Porsche Panamera generation ett var en körglad sportlimousin men ansågs av många vara ful. När det nu är plats på scen för generation två är körglädjen kvar men utseendet har putsats till.

Text: HANS HEDBERG

Foto: PORSCHE

Följ Aftonbladet Plus på Facebook
Nu är stunden kommen att skicka in en ny generation Porsche Panamera på sportlimousinscenen. Trogna sitt arv ändrar inte Porsche på det vinnande konceptet, men nu är bilen faktiskt riktigt stilig – åtminstone ur vissa vinklar. Smaken är ju som vi vet delad.

Även tekniskt evolutionerar nya Panamera. Nu är det överladdade motorer som gäller över hela linjen, likaså fyrhjulsdrift och dubbelkopplingslåda. Denna varianteffektivisering visar bara på att man i stället kommer att bredda modellutbudet och därigenom sno åt sig ännu fler kunder. Kinesiska marknaden vill ha en förlängd Lang-version, Europa en ännu mer praktisk Shooting Brake-kombi och samtliga marknader högre grad av elektrifiering – Panamera ­Hybrid kommer under 2017–2018.

Belackare tyckte att Panamera såg klumpig ut i tidigare utförande. Nu har linjerna slimmats till.

4S Diesel mest spännande

Modellutbudet modellår 2017 bjuder på två bensinare, Panamera 4S med 2,9-liters V6-motor på 440 hästkrafter och Panamera Turbo med 4,0-liters V8-motor på 550 hk samt dieselversionen Panamera 4S Diesel med 4,0-liters V8-motor på 422 hk. Flertalet av de 50-tal kunderna i Sverige som har förhandstecknat sig har valt Turbomodellen i sedvanlig anda, värstingen är som populärast premiäråret. Räkna med att Panamerapaletten breddas med både enklare och billigare drivlinor, och att Autobahndräparen Turbo S är i antågande.

Baklysena ser ut att vara hämtade från Macan.

Fokuserar på 4S Diesel som ändå har det största nyhetsvärdet, med både fyrhjulsdrift och PDK dubbelkopplingslåda som inte gick att kombinera tidigare. Vridmomentet 850 newtonmeter vaknar till livs strax över tomgång – redan från låga 1 000 r/­min – och håller i hela vägen upp till 3 500 r/­min. Om du tickat för stora 90-literstanken (75 liter är standard) i den digra utrustningslistan är räckvidden drygt 130 mil vid uppgivna blandade förbrukningen 0,68 l/mil!

Inne i den välisolerade kupén låter V8-dieseln bra vid fullgas­acceleration, inte knackigt alls. Givetvis inte samma sportsmatter som bensin-Turbon vräker ur sig, mer ett vuxet och dovt sound.

En rymdfärjas datorkraft

Prestandamässigt kickar 4S Diesel iväg 0-100 km/h på 4,5 sekunder, men beställer man till Sports Plus Chrono-paket putsas tiden med två tiondels sekund. Toppfarten är tillräckliga 285 km/h. Med vredet på ratten kan man justera mellan Normal, Sport, Sport Plus eller Individual på chassi och drivlina. Datorkraften ombord är säkert som en rymdfärjas, tillvalen heter Porsche Active Suspension Management (PASM), Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) inklusive Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) plus aktiv antikrängningsfunktion. Sammantaget bygger utrustningarna om Panamera från GT-kryssare till sportbil.

Två nya skärmar dominerar interiören.

Säkerhetsfinessen Porsche InnoDrive bygger vidare på den adaptiva farthållare-funktionen. Arbetar med input från navigationen och signaler från radar- och videosensorer, beräknar antalet accelerationer och inbromsningar såväl som val av växel och antalet följfaser bakom andra bilar för de närmaste tre kilometerna. Den här elektroniska andrepiloten tar automatiskt med kurvor, backar och hastighetsgränser i beräkningen. Systemet liknar det som Rolls-Royce använder, och gör körningen ännu enklare och säkrare.

Karossen har vuxit på alla ledder, ändå är känslan av nya Panamera att den upplevs mer kompakt bakom ratten. Mer visuell motorhuv med markerade frontskärmar ger bättre överblick även om det är si och så med runtomsikten. Särskilt snett och rakt bakåt, tur att det finns kameror lite här och där som hjälper till vid parkeringsmanövrar.

495 liter lastas i bagageutrymmet.

Bakom baksätets ryggar går det att hissa upp en solgardin men dess överkant stjäl mycket av raktbakåtsikten. Skarp styrning bidrar också till kontrollkänslan, rattrörelserna förmedlar mer känslan av en sportbil på 1 500 kg än femmeterplus-limousine på 2,2 ton. Styrningen jobbar via ett nytt elektromekaniskt styrsystem.

Många nyheter

Interiört märks nya Panamera kanske allra mest, särskilt på förarplats. Helt ny layout med två 7-tums TFT-skärmar som flankerar den centralt placerade analoga varvtalsmätaren samt en 12,3-tums infotainmentskärm med pekfunktion som sitter mitt på tunnsmala instrumentbrädan. Touchskärmstemat fortsätter på den sluttande mittkonsoltunnelen som delar av sittbrunnen. Black Panel kallar Porsche finessen, som inte har att göra med Saabs tidigare nedsläckningsfunktion av instrument. Den tidigare knappmyriaden har ersatts av liknande uppsättning funktioner grupperade i inställningar för klimat, bilfunktioner samt aktivt chassi PSM. Övriga kommandon sköts via den stora infoskärmen. Den som aldrig använt läsplattor eller smartphones kan få problem att hantera och styra till en början men även en invigd behöver inkörning. De glansiga pekytorna i trendig ”pianolack” både reflek­terar hårda solstrålar och blir snabbt grisiga av allt pekande.

PORSCHE PANAMERA 4S

Grundpris: 1 150 0000 kr.

Motor: Diesel. 8-cyl, 4,0 liter, turbo. 422 hk (310 kW) vid 3 500–4 000 r/­min, 850 Nm mellan 1 000–3 250 r/­min.

Förbrukning: 0,68 l/mil (bl).

CO2: 178 g/km.

Acceleration: 0–100 km/h på 4,3 s.

Toppfart: 285 km/h.

Storlek (l/b/h): 505/194/142 cm.

Tjänstevikt: 2 200 kg.

Maxlast: 435 kg.

Körglad trots storleken.

Varför så mycket pianolack interiört?

TOTALT: Porsches familjelimousin har blivit bättre och snyggare.

Hans Hedberg