Beg-test: Bästa caben i sommar

MOTOR

För många blir den tvåsitsiga, öppna sportbilen bara en dröm, men nu är det läge att förverkliga den.

Intressanta och potenta sportbilar har kommit ner i hanterliga pengar, dessutom är pengar för närvarande billigt att låna.

När dessa bilar var nya och stod och glänste i hallarna hade de flesta av oss bara råd att trycka näsan mot fönstret. Nu, när de kanske inte glänser fullt så mycket kan näsan i stället nosa dig fram till en hygglig affär. 

Hundra tusen kronor. Det är ingen fantasisumma i dag och kan köpa dig en riktig sportbil i skapligt, för att inte säga bra skick.

Första generationen Porsche Boxster till exempel. 986:an. Eller varför inte BMW Z4 med 2,5 eller treliterssexan. Kanske andra generationen Mercedes SLK, den med ”näsan” och varmluftssprut i nacken.

Alla tre är fina bilar och alla tre kan man hitta för runt 100 000 kronor. Ja, ja, sällan svensksålda, men vad spelar det för roll? Det finns oftast historik på importbilar också. Dessa tre tyska bilar håller hög kvalitet och är ofta välskötta och ompysslade. Kanske inte ens körda under fulmånaderna.

Så sluta fundera på att renovera badrummet. Det blir mycket dyrare och det är bra mycket tråkigare.

Köp en sportbil och njut av våren, sommaren och hösten.


BMW Z4 2003–2008

Foto: Patrik Lindgren

Klassisk men modern

Första generationen Z4 ersatte Z3 och det var den danske BMW-designern Anders Warming som stod vid ritbordet under övervakning av den dåvarande kontroversielle chefsdesignern Chris Bangle. Bilen byggdes i Greer-fabriken, South Carolina, USA. 

Om vi pratar Z4 runt 100 000 kronor är det tre raka, klassiska sexor som gäller där 2,2 liter är den minsta med 170 hästkrafter. Nästa är 2,5i med 192 och störst är treliters med 231 hästkrafter. Att det är den roligaste ­motorn behöver jag väl knappast ­tillägga. 

Alla har mycket fin gång, så där som man vill att en BMW-motor ska vara. De är också pålitliga förutsatt att man är noga med servicen. 

Växlandet sköts med fördel manuellt med en exakt, mekanisk känsla, eller automatiskt för den något latare.

Klassisk roadster

Stolarna är placerade långt bak och det känns som om man sitter ovanpå bakaxeln, som är multilänk. All fjädringsverksamhet känns liksom i baken. 

Blickar ut över en lång, lång motorhuv vilket gör Z4 till en klassisk roadster. Styrningen är av typen elektrisk servo och fick en del kritik för att den känns artificiell men är ändå hypersnabb. Detta tillsammans med dåtidens runflat-däck gjorde att väguppträdandet inte var så ackurat som i exempelvis Porsche Boxster. Framför allt när det går fort eller ännu fortare då riktningsstabiliteten inte är bra. Då pratar vi visserligen bortom 200 km/h. 

I lägre farter är nervositeten mindre förnimbar och i takt med att runflat-däcken bytts ut är beteendet nästan borta. 

Annars är Z4 en mycket körglad och underhållande sportbil som fortfarande känns modern.

FAKTA

Se upp med  …

  • Z4 är baserad på 3-serie E46 som varit förskonad mot allvarliga fel. Därmed inte sagt att allt är frid och fröjd. Viktigt är regelbunden service och dokumentation på detta.

  • Många av de billigaste är import, några är krockade och reparerade. Kanske bristfälligt.

  • Några har skruvade mätare.

FAKTA

Tekniska data

  • Motor: Bensin. Rak sexcylindrig, 4 ventiler/cylinder. Cylindervolym 2 494 cm³, max effekt 192 hk vid 6 000 r/min, max vridmoment 245 Nm vid 3 500 r/min.

  • Kraftöverföring: Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. 5-växlad automat.

  • Fartresurser: Toppfart 235 km/h acceleration 0–100 km/h 7 s.

  • Bränsleförbrukning: 0,89 liter/mil vid blandad körning.


Mercedes SLK 2005–2011

Foto: Patrik Lindgren

Allemanscabben

Andra generationen SLK är lite större och bekvämare än föregångaren men har fortfarande det fällbara plåttaket kallat Vario-top. Det gör SLK till en mer ombonad och tystare bil när taket är på. När taket är nere sitter man ändå ganska vindskyddat med sidorutorna uppe och med bakre vindavvisare monterad. 

Bilen du tittar på kan dessutom vara utrustad med Airscarf varmluftsutblås i nacken. 

Mercedes SLK är lite mjukare fjädrad än de två övriga och upplevs som mer glidarbil än renodlad sportbil. Visst går den att åka fort med, men den ”snackar” inte lika mycket sportbilsdialekt. Eller jo, om man väljer AMG-versionen med V8 och 360 hästkrafter, men då pratar vi också helt andra pengar. 

Mindre motor

Den absolut vanligaste motorn är 200 Kompressor som är en rak fyra på 1,8 liter och ger 163 hästkrafter. Det duger faktiskt ganska bra som vardagsmaskin men blir så klart akterseglad av BMW och Porsches sexcylindriga motorer. 

Mercedes lilla motor kontrar med att gå snålare och är en bra och pålitlig kraftkälla. Ett annat alternativ är SLK 350 med 3,5-liters V6-motor på 272 hästkrafter. Ger bra knuff men kan också ge bekymmer, om den inte är åtgärdad (se se-upp-med-rutan). 

Alla SLK 350 fram till facelift 2008 har sjuväxlad automatlåda medan 200K har femstegad automat eller sexväxlad manuell låda. Automaten är i majoritet bland begagnade SLK och det talar väl lite för hur kundkategorin såg ut. Ett 50-pluspar med matchande jackor, snusnäsdukar och Mercedes-kepsar.

Förlåt mina förutfattade meningar, SLK är toppen för vem som helst, faktiskt.

FAKTA

Se upp med  …

  • Tätningslisterna till taket kan läcka. I Sverige byttes de på garantin men kan med åren börja läcka igen.

  • 350 V6 drabbades av dåliga drev till balansaxlarna. Spån från dreven åkte runt i hela motorn. Inte bra. Flera är reparerade men det gäller att det finns papper på det.

FAKTA

Tekniska data

  • Motor: Bensin. Rak fyrcylindrig, 4 ventiler/cylinder, kompressor. 1 796 cm³, max effekt 163 hk vid 5 500 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 3 000 r/min.

  • Kraftöverföring: Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt 5-växlad automat.

  • Fartresurser: Toppfart 230 km/h acceleration 0–100 km/h 7,9 s.

  • Bränsleförbrukning: 0,87 liter/mil vid blandad körning. 


Porsche Boxster 1997–2004

Foto: Patrik Lindgren

Undvik nittiotalare

Boxster 986 är den äldsta bilen i gänget och jag märker direkt att den också känns betydligt äldre jämfört med min egen av andra generationen (987). Nu råkar denna begbil vara en S med 252 hästkrafter eftersom det inte fanns någon vanlig 204/220-hästars Boxster att tillgå i Stockholm. Och en S får du knappast för 100 000 kronor. Knappast ens en vanlig Boxster i riktigt fint skick. Sjukt dyra kan man säga, och väldigt dyra att serva på en Porsche-verkstad.

Men trots åldern märks den höga byggkvaliteten, som inte var så märkvärdig för de första årsmodellerna fram till år 2000. Många motorproblem med bland annat fel i gjutprocessen av motorblock var en stor grej och många motorer har bytts ut (mot bättre). Men som sagt från 2000 blev kvaliteten som vi vant oss vid från Porsche. 

Bäst köregenskaper

Viktfördelning och balans, styrkänsla och chassikontroll är bättre än i någon annan av begbilarna. Bättre än i 911, då Boxster har mittmotor placerad precis bakom ryggarna på de åkande och gör viktfördelningen i det närmaste ideal. Det gör också att bilen har två bagageutrymmen, ett fram och ett bak. Nackdelen med det är att motorn är svåråtkomlig och bökig att serva, frånsett olja- och filterbyte. Tändstift, luftfilter och aggregatrem är ingen barnlek att byta.

Motorn är en sexcylindrig boxermotor på 2,5 liter och 204 hästkrafter. Från 2000 förstorades den till 2,7 liter och 220 hästkrafter och det är en sådan vi kan rekommendera, om du inte har råd med Boxster S. Boxster finns även med Tiptronic automatlåda. En seg historia jämfört med de modernare dubbelkopplingslådorna som kom först i Boxster facelift generation två (2009). Välj manuell låda.

FAKTA

Se upp med  …

  • Motorn har en mellanaxel med en tveksam lagring i bakkant. Ett permanentsmort lager som inte smörjs av motoroljan. Går lagret sönder blir det totalras. Vid kopplingsbyte bör detta lager också bytas. Kallas IMS-lager.

  • Tändspolar kan gå på lunch.

FAKTA

Tekniska data

  • Motor: Bensin. Boxersexa, 4 ventiler/cylinder. 2 687 cm³, max effekt 220 hk vid 6 400 r/min, max vridmoment 260 Nm 4 750 r/min.

  • Kraftöverföring: Mittmonterad motor, bakhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alt 5-växlad automat.

  • Fartresurser: Toppfart 250 km/h acceleration 0–100 km/h 6,6 s.

  • Bränsleförbrukning: 0,99 liter milen vid blandad körning.


BETYG

BMW Z4

Foto: Patrik Lindgren

ÄGA

Inte billigast att äga men vi bedömer det som hållbart.

KÖRA

Lekfull och roligt humör. Instabil i hög fart.

KOMFORT

Förarposition ”ovanpå” bakaxeln gör att man känner allt.

LÄTTSÅLD

Med ”rätt” motor och en solig vårdag. Inga problem.

SÄKERHET

Fyra stjärnor i Euro NCAP och ESP som standard.

ROST

Körs sällan under vintern och bör inte vara rostangripna.

HELHET

BMW Z4 är en riktig sportbil med allt vad det innebär av halvdan komfort och roligt uppträdande. En Z4 för omkring 100 000 kronor är ett bättre köp än första generationen Boxster som är nästan hutlöst dyra i förhållande till sin ålder.

MERCEDES SLK

Foto: Patrik Lindgren

ÄGA

Billigast att äga enligt vår kalkyl vilket ger högt betyg.

KÖRA

Trygg men inte speciellt underhållande. Mer glidarbil.

KOMFORT

Klart bekvämast av dessa tre. Plåttak.

LÄTTSÅLD

Med en annons i PRO-bladet ska det gå ganska lätt.

SÄKERHET

Fyra stjärnor i Euro NCAP och ESP som standard.

ROST

MB hade problem med andra modeller. Har inte sett en rostig SLK.

HELHET

Är man inte ute efter rena sportbilsprestanda men ändå vill ha en liten öppen bil är Mercedes SLK värd att titta på. Bekväm och ombonad med plåttaket uppfällt och relativt dragfritt med taket i bakluckan. Airscarf i nacken kan också finnas. Skönt.

PORSCHE BOXTER

Foto: Patrik Lindgren

ÄGA

Hur kul den än är blir ägandet dessvärre tokdyrt.

KÖRA

Fantastisk precision och balans. Grym styrning.

KOMFORT

Inte så struttig som Z4 och går något mjukare.

LÄTTSÅLD

Äldre exemplar än modellår 2000 är svårare att sälja.

SÄKERHET

Ej krocktestad och har inte ESP som standard.

ROST

Troligtvis inte då karossen är helgalvad. Men kolla äldre bilar noga.

HELHET

Porsche Boxster är bäst när det verkligen gäller och har ett fantastiskt väguppträdande. Från 1997 hade den 2,5-litersmotor på 204 hk där det varit problem med vissa. Bättre när 2,7-liters kom år 2000. Däremot anser vi bilen vara alltför dyr, jämfört med Z4.


SAMMANFATTNING

Foto: Patrik Lindgren

Porsche Boxster är bäst när det kommer till precision i körningen, men välj en som är från 2000 eller nyare. Motorn är större och starkare, och mer hållbar. Dessvärre är Porschen dyr att serva och har höga reservdelspriser, och ännu värre försäkringskostnader.

Visst kan man hitta billigare delar utomlands och visst kan man göra en del av servicen själv, eller lämna bilen till någon annan än Porsche-verkstaden. Försäkringen är däremot svårare att komma runt och förtar en del av glädjen.

Mercedes SLK är mer glidarsportbil än övriga, bekvämare om man så vill. 200K-motor på 163 hästkrafter räcker visserligen men någon vidare nerv har den inte. 

350 V6 är bättre i det hänseendet men kan drabbas av allvarliga fel. Den kan förstås vara åtgärdad men då ska det vara tydligt dokumenterat. 

BMW Z4 har inga direkta varningsklockor som ljuder. De raka sexorna är underhållande och främst då trelitersmotorn som är helt underbar. 

Z4 är riktigt kul att köra med reservation för nervositet i riktigt hög fart, men på en krokig favoritväg är den svårslagen. Inte direkt bekväm då man känner asfalten och dess ojämnheter i rumpan. Men vem har sagt att en sportig bil ska vara bekväm?

VINNARE: Därför utser vi BMW Z4 till bästa köp bland sportbilar i 100  000-kronorsklassen.