Hånet mot Tesla: ”Bara en fasad”

Publicerad 2016-06-20

Porsche inte så imponerade av ”Ludicrous” finessen.

En finess som givit Tesla rubriker världen över.

Men alla är inte lika imponerade.

– Saken med Ludicrous mode är att det bara är en fasad, säger en anonym Porschechef.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Det började med ”Insane mode” och fortsatte med ”Ludicrous”.

Teslas Model S (och även X) prestandatillval har roat och imponerat. Och det är svårt att säga något annat än att uppgraderingen gör Teslas bilar oerhört accelerationssnabba. En Model S med rätt ruta ikryssad gör 0-100 km/h på tre sekunder blankt.

Tillräckligt för att hålla jämna steg med en Porsche 911 Turbo.

Mission E får ”riktig prestanda”

Men inom just Porsche-lägret tycker man att Ludicrous Speed är mer gimmick än något användbart. Automobile Magazine har en Porschekälla som inte tycker att Teslas lösning är något att hänga i julgran – och att Porsches kommande ”Mission E” kommer att vara en bil med riktigt sportprestanda.

– Det kommer att vara något helt annat än konkurrenternas. Saken med Ludicrous mode är att det bara är en fasad. Två körningar tömmer hela batteriet, så kommer det inte vara med Mission E. Du kommer att kunna köra den hårt, gång efter gång. Batteriet kommer inte bli överhettat, kontrollenheten kommer inte överhettas och sätena kommer inte suga, säger källan till tidningen.

Lanseras 2020

Konceptet Mission E premiärvisades på bilsalongen i Frankfurt i fjol och var en hint om en kommande elsportbil från Porsche. Den var bestyckad med dubbla elmotorer som sammanlagt gav dryga 600 hästkrafter, tillräckligt för att ta sig upp i 100 km/h från stillastående på 3,5 sekunder.

Räckvidden på runt 50 mil var förväntat, men en nyhet som Porsche visade upp var att man med en ny snabbladdare med 800 volt skulle kunna ladda 80 procent på en kvart.

Porsche har givit modellen grönt ljus och initialt talade det om lansering 2020, men om det stämmer återstår att se.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln