Officiell: Audi TT RS

Publicerad 2016-04-26

Ett fyrhjulsdrivet alternativ till Porsche 718.

Här är Audis nya TT RS – en potent sportbil med 400 kusar ur sin karaktäristiska femcylindriga motor.

– Den nyutvecklade turbofemman, med vilken vi fortsätter vår stolta tradition, förmedlar en oslagbar känsla, säger utvecklingschefen Stefan Knirsch.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Det är på Pekingmässan som Audi presenterat den andra generationen av TT RS både som coupé och roadster. Och det är onekligen vass rackare fullt kapabla att stångas med koncernkusinerna Porsche 718 Boxster/Cayman.

TT RS är den första modellen som får använda Audis nyutvecklade version av 2,5-liters turbofemman, och i den här tappningen skickar den ut 400 hästkrafter.

Rejält accelerationssnabb

Tack vare femman och fyrhjulsdrift klarar coupéversionen att accelerera 0-100 km/h på 3,7 sekunder. En bedrift som innebär att nya Porsche 718 Cayman S slås lätt (+0,5 sekunder) och att även de flesta 911:or hamnar på efterkälken.

Cabrioleten, som måste släpa på ytterligare 90 kg,  har samma resa avklarad på 3,9 sekunder.

Oavsett kaross så skickar motorn ut alla kusarna via en sjustegad dubbelkopplingslåda specialanpassad för TT RS.

Först med OLED-teknik

Skillnader från vanliga TT:n är att RS-bilarna har nya stötfångare, större luftintag fram, ovala ändrör samt en stor vinge bak. Därtill så är de sänkta med 10 millimeter samt har styvare fjädring/dämpning gentemot standardversionen.

En premiär med bilen är att de för första gången någonsin är en Audi med OLED-teknik i lyktorna. Dessa kan dimmas, ger inga skuggor och kräver inte heller reflektorer, vilket gör lyktorna både effektiva och lätta.

Nya Audi TT RS kommer att lanseras i Sverige i höst, men säljstarten drar igång redan till sommaren. I skrivande stund är inget svenskt pris satt.

  Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln