Att ladda eller inte ladda – det är frågan

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-11-28

Börja alltid felsökningen med att ladda batteriet.

Det sämsta med elektricitet är att den inte syns. Om motorn läcker olja är det ju bara att följa klabbets väg. Men om din generator har problem krävs det en voltmätare för att hitta felets källa.

En frisk 12-voltsgenerator ska ge mer än 13,5 volt när motorn kommer upp i varv. Detta mäts enklast genom att voltmätarns plus- och minussladd kopplas till batteriets plus och minuspol. Starta motorn och gasa några gånger. I detta läge ska generatorn ge någonting mellan 13,5 och 15 volt beroende på hur urladdat batteriet är och hur många strömförbrukare som är inkopplade. Volttalet sjunker ju fler strömförbrukare du sätter på.

Kör aldrig utan batteri

Kör aldrig motorn med batteriet bortkopplat. Utan batteriet som belastning kan vissa generatorer producera upp till 100 volt och förstöra sig själv plus massor av prylar i elsystemet. Det finns också fordon som begår generator-harakiri om batteriet är urladdat men på plats. Därför upprepar jag mitt ständiga mantra: Börja alltid felsökningen med att ladda batteriet.

Om generatorn laddar mer än 15 volt så ska du byta laddningsregulatorn. Annars går i bästa fall glödlamporna sönder hela tiden. I sämsta fall blir det dyr elektronik som måste bytas. Det kan även vara fel på laddningsregulatorn när generatorn aldrig vill ge 14 volt. Men ett sådant fel kan också bero på inre fel i generatorn som kräver specialkunskaper för att felsöka och åtgärda. Glöm inte att använda alla dina sinnen, strömmen är visserligen osynlig men vid ordentliga haverier behövs inga mätare. Ty det är inte lönt att byta regulator om generatorn luktar skogsbrand - då återstår bara att åka till närmaste bilelektriker.

En annan sak med gamla fordon

Ovanstående råd gäller främst för personbilar från och med 1980-talet och fram till i dag. Motorcyklar samt äldre bilar kan ha lite olika konstruktioner. Gamla Harley Davidson (innan 1970) har generatorer som fungerar på samma sätt som i en Volvo PV. Och generatorerna i de moderna Triumphcyklarna fungerar som generatorn i en Volvo 740. Men den MC-generator som bland annat sitter på gårdagens brittiska bågar och moderna HD fungerar ungefär som en moped!

2 fiffiga tips

Bosse Andersson (bil@aftonbladset.se)

Följ ämnen i artikeln