När kraften inte är med längre

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-07-16

Batteriskolan/Så undviker du att bli stående med ett dött batteri

När man suger upp batterisyra är det viktigt att flottören flyter, annars kan man inte läsa av densitetsvärdet. Densiteten ger både en bild av batteriets laddning och kondition.

Alla har vi väl någon gång drabbats av ett stendött batteri. Och visst är det typiskt att problemet uppstår när man minst anar det och behöver bilen som mest. Det finns sätt att minska riskerna: kolla hur batteriet mår innan det dör. Bosse lär dig hur man gör.

STEG 1/HYGIEN

Om din bil har problem med strömmen i batteriet är det smart att först rengöra det med handdiskmedel och varmvatten. Kombinationen smuts/fukt leder nämligen ström så bra att batteriet kan självurladda bara på grund av dålig hygien.

STEG 2/LADDAa & FELSÖK

Dags att ladda batteriet samtidigt som du letar efter glappkontakt eller oxid vid alla sladdanslutningar mellan batteri, generator och kaross.

När batteriet är fulladdat börjar en djupare felsökning som kräver lite hjälpmedel. Det sämsta med elektricitet är ju att det inte syns. Om motorn läcker olja är det bara att följa spåren för att hitta felkällan. Men när strömmen försvinner ur batteriet behövs syraprovare, batteriladdare och en multimeter (kombinerad volt/ohm/ampéremätare). Apparaturen behöver inte vara märkvärdig. Du kan ofta köpa hela uppsättningen för några hundralappar i närmaste biltillbehörsaffär. Och är du rädd om prylarna så kommer de att vara dina trogna vänner resten av livet samt göra det mycket lättare att hålla alla bil-båt-husvagns-batterier vid liv.

STEG 3/GENERATORN

En frisk 12-voltsgenerator ska ge mer än 13,5 volt när motorn kommer upp i varv. Detta mäts enklast genom att voltmätaren kopplas till batteriets plus och minuspol. Starta motorn och gasa några gånger. I detta läget ska generatorn ge någonting mellan 13,5 och 15 volt beroende på hur urladdat batteriet är och hur många strömförbrukare som är inkopplade. Volttalet sjunker ju fler strömförbrukare du sätter på.

Om generatorn laddar mer än 15 volt så ska du byta laddningsregulatorn. Annars går i bästa fall glödlamporna sönder hela tiden. I sämsta fall blir det dyr elektronik som måste bytas. Om voltmätaren visar mindre än 13,5 volt är det dags att lämna in generatorn till en bilelektriker.

Kör aldrig motorn med batteriet bortkopplat. Utan batteriet som belastning kan vissa generatorer producera upp till 100 volt och förstöra sig själv plus massor av prylar i elsystemet.

STEG 4/BATTERIET

När det gäller motorcyklar så begår vissa generator-harakiri om batteriet är urladdat men på plats. Därför upprepar jag mitt mantra: Börja alltid felsökningen med att ladda batteriet.

Världen är full av batterier som helt i onödan har bytts ut. Därför börjar jag inte undersöka själva batteriet förrän i steg fyra.

Batteriet mår som bäst när det är fulladdat. Då har varje cell 2,2 volts vilospänning. Har du en gammal sexvoltare (tre celler) så ska batteriet ha 6,6 volt. Medan ett 12-voltsbatteri (sex celler) alltså ska ligga på 13,2 volt. Om du mäter spänningen direkt efter att batteriet har stått på laddning så får du alldeles för höga värden. Du ska därför vänta någon timme innan voltmätaren tas fram.

Besked vid rumstemperatur

Många batterier är så kallat underhållsfria, vilket inte alls betyder att man ska glömma bort dem! "Underhållsfrihet" betyder bara att man slipper kolla syranivån.

Många batterier har dock fortfarande det gamla systemet med skruvkorkar över battericellerna. Dessa ska man skruva bort ett par gånger per år för att kolla syranivån. Toppa upp med destillerat vatten tills nivån står cirka en centimeter över plattorna. Det indikeras oftast av att vätskan når nederdelen av påfyllningsröret under korken.

Batteriets laddningstillstånd är mycket beroende av temperaturen och syraprovare av flottörtyp ger egentligen bara exakta besked vid rumstemperatur. Proffsen använder optiska mätare som visar rätt värden vid alla temperaturer. Men om du bara är ute efter skillnaden mellan de olika cellerna så funkar en "flottörmätare" utmärkt. Det är dags att byta batteri när det skiljer mer än 0,025 mellan den sämsta och bästa cellen (fulladdat batteri).

Tre viktiga steg

Om du har kommit så här långt utan att hitta några fel så återstår bara belastningsprovet. På bilverkstäderna görs denna test med en speciell mätare, kallad "brödrost" på grund av värmen som bildas. Men det går nästan lika bra att belastningsprova med hjälp av bilens egen startmotor. Förutsättningen är då att du plockar bort bensinpumpens säkring (modern insprutningsbil) eller den tunna sladden mellan fördelaren och tändspolen (gammal förgasarbil) - så motorn inte kan starta. Därefter kopplar du en voltmätare till batteriet och kör i 15 sekunder med startmotorn. Så här bedöms resultatet:

Om spänningen sjunker till som lägst 9,6 volt och stiger omedelbart när du avbryter testet så är batteriet i bra kondition.

Om spänningen sjunker under 9,6 volt och stiger omedelbart när du avbryter testen så är batteriet i bra kondition (under förutsättning att det inte är fulladdat). Ladda och gör ett nytt prov.

Om spänningen är lägre än 9,6 volt och stiger sakta när du avbryter testet så är det dags att byta batteri. Tänk på att gränsvärdet blir något lägre om batteriet är kallt. Exempel: vid 0 grader är det 9,2 volt.

Bosse Andersson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln