Späckad med körglädje

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-08-10

här är Saabs nya cab

Nya Saab 9-3 cabriolet ska rulla ut från fabriken nästa sommar.

Cabben har varit livsviktig för Saab sedan den allra första 900-modellen 1985.

Här hemma är bilen en sällsynthet, bara runt 200 säljs varje år, men tillverkningen ligger kring 20 000 bilar årligen: så mycket som var tredje 9-3 är en cab!

Inget annat bilmärke har en sådan image och styrka som cabriolettillverkare.

Hittills har cabbarna, 150 000 stycken fram till i dag, tillverkats i finska Nystad av Valmet men den nya modellen flyttar till Österrike. Dels som ett av alla motköp för att få sälja stridsflygplanet Jas-Gripen till Österrike, dels för att Steyr i Graz har kunnat hjälpa Saab att utveckla cabben på ett bättre sätt än Valmet.

Nuvarande 9-3 cab är alltså en säljsuccé av stora mått. 8 000 bilar säljs årligen i USA och resten fördelas rätt jämnt mellan England, Sydeuropa och Australien. På de många marknader är Saab marknadsledare i klassen.

Körglädje

Saabs image är körglädje och körsäkerhet. I den nuvarande modellen har det varit dåligt med de egenskaperna, fast cab-köparna verkar inte bry sig om att bilen har haft trista köregenskaper och att ratten rör sig kraftigt i sidled i kurvor och ojämnheter eftersom bilen är så vek.

Detroit och Genève

Den nya modellen, som har det interna kodnamnet 442, lär bli betydligt bättre. Den täckta bilen är i varje fall en av de mest vridstyva och körglada på marknaden.

Precis som i dag blir det en sufflett av tyg med bakruta av glas.

Taket fälls förstås elektriskt och göms i bagageutrymmet under ett lock av plåt. Både bagageutrymme och baksäte krymper något jämfört med sedanmodellen. Framför allt blir baksätet lite smalare och får bara plats för två personer.

Saabs ledning funderar just nu på var bilen ska presenteras. På bilsalongen i Detroit i januari ska 9-3 sportsedan visas för första gången för amerikansk publik och där riskerar cabben att stjäla uppmärksamheten. Nästa vår i Genève är därför ett säk-rare tips. Men beslutet är alltså inte taget än, USA är ju trots allt den största och viktigaste marknaden.

Priset för cabben börjar kring 350 000 kronor.

Kombin kommer 2004

Kombin med kodnamnet 444 blir mer intressant för oss svenskar men låter vänta på sig till slutet av år 2003 eller början av 2004.

Vi känner igen linjerna från Saab 9-5 kombi. Inte så konstigt eftersom båda är ritade av Saabs förre designchef Johan Einar Hareide.

Saabs betoning på körglädje avspeglas i modellnamnet ”sportsedan” och kombin lär kallas ”sportkombi”. Det innebär att det inte handlar om någon laståsna à la Volvo utan mer om praktisk familjebil med de sportiga attributen bevarade.

På kontinenten ska kombin konkurrera med Audi Avant och BMW Touring. Här hemma blir värsta konkurrenterna Saab 9-5 kombi och Volvo V70.

Räkna med att kombin blir cirka 7 000 kronor dyrare än sedanmodellen. Den billigaste 9-3 sedan kostar 220 000 när den börjar säljas om två veckor.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln