Sensationellt säker Honda

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-02-25

Elektroniken tar över om det går åt pipan

Honda CBR600RR har fått tillägg med elektroniskt styrda bromsar som ger bättre grepp och stabilitet åt cykeln.

Michael Neeves har varit på Losail-banan i Qatar, där han provkört världens första elektroniskt styrda ABS-superbike: 2009 Honda CBR600RR.

Det är en hel del snack om de nya elektroniskt styrda kombibromsarna med ABS hos nya CBR600RR, och det med rätta. För precis som hos nya Honda CBR1000RR Fireblade, är det första gången en supersportmotorcykel försetts med ett sådant smart och revolutionerande bromssystem.

Vad du framförallt kommer att märka är den extra stabilitet C-ABS ger dig med hjälp av lite bakbroms, även när du endast använder den främre bromsen. För dig som är van vid att motorcykeln dyker vid kraftig inbromsning (då endast frambromsen används) är cykeln flackare och mer stabil i kurvorna, vilket känns lite udda till en början.

Vid normal bromsning fungerar bromsarna i stort sett som de gör på en vanlig cykel, men även om du bara använder den främre bromsen, ser C-ABS till att bakbromsen hjälper till att minska farten också, som effektivt ser till att motorcykelns bakdel håller sig på backen, vilket ger ökad stabilitet.

Datorn tar över i nödsituation

I en nödsituation, när du bromsar hårt och snabbt, tar datorn över och systemet blir ”brake-by-wire”. Det betyder alltså att det nu inte finns någon fysisk direktkoppling mellan bromsarna och bromsreglagen, och CBR:ns datorenhet (ECU) styr med hjälp av en elektronisk ventil hur mycket bromstryck som ska portioneras ut till bromsoken fram respektive bak.

På en väg som erbjuder bra grepp är det i stort sett omöjligt att bromsa omkull om motorcykeln är upprätt, även om du kör av den. Du kan däremot fortfarande tappa fronten i kurvorna om du bromsar för hårt och överbelastar framdäcket, precis som hos en vanlig motorcykel.

Smidig och stabil

Modifieringarna hos årets CBR600RR märks framförallt på landsväg, där den påstådda ökningen av vrid mellan 6-10 000 varv/min lär göra den redan flexibla motorn ännu bättre. Den är fortfarande samma lättkörda, välpolerade, smidiga och CBR600RR.

Den är snabb, sexig och otroligt lättkörd. C-ABS-versionen gör den redan fantastiska CBR ännu mer stabil och kan komma att rädda ditt skinn om det oförutsedda skulle inträffa.

Start

Michael Neeves

Följ ämnen i artikeln