Nya A6 - till er tjänst

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-09-06

-Volvo, BMW och Mercedes får se upp

En bredkäftad tjänstebilsutmanare - nya Audi A6 2,4. Strippad på bilgodis men inte så fasligt dyr.

A6 i minstingkostym är något för Volvo, BMW och Mercedes att se upp med.

Antingen gillar man nya fronten med det grinande gapet eller så gör man det inte. Ingen verkar likgiltig.

I övrigt är designen av Audin sober och enkel och har ärvt de tidlösa formerna från gamla A6.

Fortfarande har Audi A6 fördelen av att vara stor. Nya A6 har givetvis vuxit lite både i längd och bredd.

Hjulbasen är längre (2,85 m) och nu upplevs baksätet nästan som vore det en egen tågkupé.

Det bästa är ändå chassit. Nya A6 har fin, skarp styrning och erbjuder klart mer körglädje än sin föregångare som var trist att köra och saknade skärpa i sitt väguppträdande.

Nya A6 har fått längre fjädringsväg och ett chassi väl avstämt även för svenska, illa lappade, gropiga vägar.

Nu studsar hjulen inte längre förbi ojämnheterna. Nu behåller A6 greppet och rätt spår även när man kör fort och vägbanan är ojämn.

Nya A6 2,4 har en V6-motor som är en mer kortslagig version av den större 3,2-litersmotorn. 2,4:an ger 177 hästar och levererar fullt tillräckligt med kraft redan från låga varv.

Motorn är kopplad till en sexväxlad manuell växellåda som är smidig och lättjobbad. Under långfärd uppskattar man den sjätte växeln - i svensk motorvägsfart snurrar motorn med knappt 2 000 varv.

Så tyst - tacka däcken för det

Att köra motorväg i Sverige med A6 2,4 blir därför att lyssna till tystnaden. Varken vind- eller däckbuller stör. Till viss del beroende på bättre ljudisolering men också för att Audi har valt att standardutrusta 2,4 med relativt höga 60-profildäck. En välgärning eftersom smalare och högre däckprofil gör färden mjukare - och tystare.

De som absolut måste följa modetrenden med feta lågprofildäck får skylla sig själva - det blir bullrigare och det går åt mer bensin.

Nya A6 har en elektronisk p-broms som sköts med en knapp vid sidan av växelspaken. Systemet underlättar start i backe - bilen hålls stilla av handbromsen men släpps automatiskt när man släpper upp kopplingen.

Bromsarna är bra och en nyhet är en elektronisk hjälpreda som "torkar" bromsbeläggen emellanåt när det regnar genom att lägga an bromsbeläggen försiktigt.

Därmed ska bromsarna ständigt vara beredda om något händer.

Allt känns rymligt

Inuti känner Audiägare igen sig - trots att instrumentpanelen är helt ny.

Nu är mittkonsolen svängd mot föraren à la BMW. Överst tronar en stor bildskärm som är kopplad till ett centralt reglage, en rund rattknapp, placerat bakom växelspaken.

MMI-systemet (Multi Media Interface) sköter klimat/ventilation och bilens alla elektronikfunktioner.

Framsätena är lite hårda i stoppningen, men bekväma. Det är lätt att hitta en bra körställning.

Sitsen på förarstolen är elmanövrerad, ryggstödet sköts manuellt. Och den som köpt "Proline-paketet" (14 500 kr) har också elmanövrerat svankstöd i båda framstolarna - och delbart baksäte.

Baksätet är jättelikt, med massor av benplats. Men det är bara bekvämt för två - mittplatsen är obekvämt hård.

Bagageutrymmet är också stort, hela 546 liter går in. Men inget reservhjul finns, istället en flaska med tätningsmedel och en liten luftpump.

Basbilen A6 2,4 har inte heller någon färddator (3 000 kr) och för metalliclack tar Audi hisnande 8 500 kronor.

Bra finbil " men utan lyx

Den som kan leva utan extra lyx får dock en stor tjänstebil för i sammanhanget rimliga pengar. Förmånsskatten, (3 983 kr/mån) är på par med Volvo S80 2,5 och lägre än hos BMW 520i eller Mercedes E240.

Baspriset gör också nya A6:an överkomlig för många privatköpare. Som familjebil lär A6 2,4 fungera utmärkt.

Det strippade tjänstebilsalternativet A6 2,4 saknar alltså en hel del bilgodis men cd-stereo och klimatanläggning ingår. Utrustad med detaljer de flesta vill ha på sin tjänstebil stiger priset till över 300 000 kronor.

Men då får man en tyst, härlig landsvägskryssare med silkeslen men tillräckligt stark motor och ett chassi som ger överraskande kvicka reaktioner.

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln