Volvo är på rätt väg

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-01-03

Thomas Berggren om teknikkampen mot tyskarna

Den är mycket dyr att köpa, den är dyr att äga och den ger inte mest körglädje.

Låter det som den mest sålda bilen i Sverige?

Nähä.

Men det är det.

Så vad gör Volvo V70 till svenska folkets mest köpta bil om det inte är priset, körglädjen eller låga ägarkostnader?

Det är då definitivt inte baksätet. Eller ens lastutrymmet.

Men det kunde vara framsätet.

Och säkerheten, komforten, omsorgen, kvaliteten.

Få svagheter

Det är nämligen mycket som är bra. Och ganska lite att klaga på. Ett högt snitt och få egentliga svagheter – det låter som vår älskade V70.

Efter ansiktslyftningen i höstas är den rent av snygg. Och numera är karosspassning, materialval och inredningskvalitet om inte lika bra, så i varje fall snuddande nära de bästa tyskarna.

De som alltså anses vara världsbäst.

Det är ett högt betyg V70 får.

Och det är ett rättvist betyg.

Tar upp kampen

Volvo ser alltmer ut som det märke som ska ta upp kampen med BMW, Audi och Mercedes. Det känns när man kör, det känns när man betraktar bilen eller sitter i den.

Premiumkänslan, vilket löjligt ord. Uppfunnet av tyska bilindustrin och (dessvärre) spritt av ännu fler.

Men det säger vad det handlar om. Kvalitet och högt teknikinnehåll.

Fast inte för högt. Volvo har klokt nog hållit teknik-euforin på en lagom nivå. Vi saknar definitivt inte BMW:s iDrive eller dess kopior.

Det är mer svenskt rejält att trycka på tydliga knappar än vrida på rattar eller leka med låtsasmöss.

Volvos klimatanläggning är ett bra exempel.

Extremt lätt att sköta, ett skolexempel som borde visas på designskolor världen över som exempel på hur form och funktion faktiskt kan jobba ihop.

Lagom fart

Jag tror Volvo är på rätt väg. Jag har följt Volvo i snart 20 år och ser en stark likhet med Audi – som för lite mer än tjugo år sedan bara tillverkade halvskramliga mellanklassbilar.

Sedan kom Quattron, rallyframgångarna samt – slag i slag, kvalitetshöjningarna och allt fler och allt större och lyxigare modeller.

Volvo kör samma väg. Fast med lagom fart. Vår V70 är ju ingen racerbil.

Thomas Berggren

Följ ämnen i artikeln