KTM 125 Duke – vuxen ungdomshoj

Uppdaterad 2011-04-29 | Publicerad 2011-04-01

Här är bågen som
är som unga förare
själva vill ha den

– Ungdomarna är vår framtid. Sätt igång projektet!

Orden kommer från KTM Motorcycles VD, Stefan Pierer, som under mars månad år 2008 gav klartecken till projektet med att utveckla nya 125 Duke.

Modellen visades upp första gången för omvärlden på den internationella motorcykelmässan Intermot i Tyskland. Nu har äntligen den officiella modellen lanserats.

Vi tog oss till England för att provköra nykomlingen.

KTM har lagt ner stor möda i arbetet med att skapa en motorcykel som ska attrahera såväl ungdomar som äldre, mer erfarna motorcyklister som vill känna sig ungdomliga.

I inledningsskedet av utvecklingsarbetet utfördes mängder av intervjuer med tjejer och killar, 14–20 år gamla, för att utröna hur drömmotorcykeln ser ut. Ur detta material kunde KTM utläsa en hel del matnyttigt. Här följer ett urval av kommentarer från ungdomarna: ”Vi vill ha en vuxen motorcykel, inte en barncykel”, ”vi söker efter en motorcykel och samtidigt ett varumärke”, ”Motorcykelns komponenter måste vara påkostade, men priset på motorcykeln vara rimligt”.

Ett av ledorden under utvecklingsarbetet var ”Young mobility”, vilket fritt kan översättas till ”ungdomligt transportmedel”. Och nog kände jag mig betydligt yngre under och efter provkörningen än före alltid...

Grönskande landskap

Om vi bortser från maten och det till synes ständiga regnande har England en del annat som är i världsklass att erbjuda. Bland annat har landet ett härligt grönskande landskap, fullproppat med en salig massa superläckra vägar som är som gjorda för motorcykelkörning. Under provkörningen av KTM 125 Duke visade England upp sin allra bästa sida, med klarblå himmel och sol.

Vi lämnar det slottsliknande Walton Hall bakom oss för att ta den första turen genom Shakespeares hemmatrakter på extremt smala, urtypiska engelska bonnvägar.

Efter att jag pressat koppling, bromsar, växellåda, motor och chassi för att provocera fram såväl fram- som bakhjulslyft fokuserar jag på att hålla ett pubertalt tempo genom de härliga svepande böjarna. Samtidigt gäller det hela tiden att väja för all mötande trafik som envisas med att köra på fel sida i det här landet…

Johan blev ung igen

Efter en stunds körning kommer jag fram till dagens första delmål, en skatepark där det hoppas i ramper med såväl BMX-cyklar som med 125 Duke.  Här showas det på alla fantasifulla sätt och vis, medan jag toppar min föryngringsprocess, dagen till ära iklädd bakvänd kepa, hörlurar, solbrillor och hoodie. Och det här var bara början.

Under eftermiddagen fortsätter min föryngringsprocess med pubertal körning på den lokala gokartbanan, som är som klippt och skuren för aktiv och mycket rolig körning med 125 Duke. Snart kan jag höra mina kollegor säga: ”Det är ju inget race, utan bara på skoj”. Jovisst, så brukar det låta, men jag kan lova att det pressas friskt på banan, och snart har jag åter glömt bort hur gammal jag egentligen är. Och det var jag inte ensam om. Sällan har jag sett en samling av motorcykeljournalister där så många har ett småfånigt leende på sina läppar vid ett och samma tillfälle som nu.

I nuläget påpekar KTM att man inte har några planer på att tillverka några trimprylar (Power Parts) till 125 Duke, men under provkörningen finner jag redan en modell som kittats med en ”trimpipa” från Sebring. I KTM:s tillbehörsprogram ”Power Parts” finns redan i dag ett stort antal tillbehör för den som vill personifiera sin 125 Duke efter eget tycke och smak. Eller vad sägs om LED-belysning utmed sidan på bränsletanken? Eller störtbågar, handtagsskydd eller kraschpuckar?

Samma känsla som stora hojar

Designen är överhuvudtaget något som KTM:s samarbetspartner Kiska Design satsat mycket hårt på under framställningen av 125 Duke.

– Tanken har hela tiden varit att skapa en motorcykel med samma stuk och känsla som hos en större motorcykel. Över allt annat, ville vi att 125 Duke skulle se ut som en riktig KTM. Men ”stor” behöver inte nödvändigtvis betyda tung. Vi utförde mängder av designloopar för att få till de rätta proportionerna – vi sänkte till och med ramen för att garantera att det skulle vara en kompakt enhet. Redan från början fanns tanken om att man lätt skulle kunna personifiera modellen, förklarar designern Craig Dent från Kiska Design.

Instrumenteringen är av senaste snitt. Det är en kompakt enhet med digital visning av hastighet, motorvarvtal, bränslemängdmätare, motortemperatur, klocka, dubbla trippmätare, växelindikator, snittförbrukning av bränsle, samt diverse varningslampor.

Motorn startas enkelt med elstart. Det jag slås av omedelbart är att motorn känns betydligt piggare på låga varvtal än vad jag hade trott att den skulle, men presterar bäst då den varvas lite mer. Trots att den bränsleinsprutade fyrtaktsmotorn endast är på 15 hästkrafter (11 kW), går det att ha riktigt roligt med 125 Duke. I alla fall om förutsättningarna är de rätta. Långa transporter på stor och rak landsväg fungerar, men är inte drömmen. Däremot stortrivs 125 Duke på välkurvade småvägar och i tät trafik.

Stabiliteten imponerar

125 Duke är lekande lättmanövrerad på alla sätt och vis. Den sexstegade växellådan fungerar perfekt och kopplingen är mycket lättjobbad. Chassit är mycket lättsvängt och är villigt med på snabba kursförändringar, även i mycket tajta böjar i högt tempo. Samtidigt är det stabiliteten som främst imponerar på mig. Inte ens då jag noterar strax över 120 kilometer i timmen på mätaren känns 125 Duke orolig, och det känns som om den är dimensionerat för att palla betydligt mer.

Till detta ska vi lägga bromsar från Brembos dotterbolag ByBre som torde göra ägare av många större motorcyklar avundsjuka. Det radiellt monterade fyrkolvsoket greppar effektivt, och med god känsla kring den 280 millimeter i diameter stora bromsskivan. Bakbromsen utgörs av ett enkolvsok och en 230-millimeters bromsskiva. Såväl fram som bak har stålomspunna bromsslangar monterats.

Även om KTM 125 Duke är en slimmad motorcykel med en liten, 125-kubiks fyrtaktsmotor på endast 15 hästkrafter är den ändå fullvuxen när det gäller förarergonomi och körkänsla. Med en sadelhöjd på 810 millimeter och fotpinnar som placerats ganska lågt är motorcykeln hyfsat rymlig även för min 183 centimeter långa kropp. Körställningen är ganska upprätt, där händerna vilar på det raka och breda ”hydroformade” styret.

Passagerarens separata sadel har en aningen högre placering, och dess fötter vilar på gummibelagda fotpinnar medan händerna greppar kring de rejäla handtagen som återfinns på vänster respektive höger sida.

Ramen är en fackverkskonstruktion av runda stålrör medan svingarmen är tillverkad av aluminium. Fjädringskomponenterna kommer från WP, där framgaffeln är en inverterad 43-millimeters modell, medan stötdämparen bak (även den från WP) är utan separat länkage. Både fram som bak är fjädringsvägen 150 millimeter. Grundinställningen fungerar mycket bra för mina 80 kilogram, både då jag kör på landsvägen och pressar allt vad jag kan på Gokartbanan.

Känns påkostad

Rakt igenom är finishen mycket god och i stort sett varenda detalj känns påkostad, framförallt med tanke på att priset är satt till 39 900 kronor i Sverige. Något jag däremot saknar är justerbara kopplings- och bromsgrepp.

Enligt Anders Sarbäcken, VD för KTM Scandinavia, är redan omkring 100 exemplar av KTM 125 Duke förbokade av kund, och intresset för den nya modellen mycket stort, vilket bådar gott för återväxten av nya motorcyklister.

När det gäller landsvägsmotorcyklar så föredrar jag personligen nakenmodeller till vardags, och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att använda 125 Duke som ett praktiskt och roligt transportmedel då det nalkas shoppingturer eller möten inne i stora staden. Samtidigt är jag övertygad om att marknaden behöver fler coola, snygga och ungdomliga motorcykelmodeller som är skapta med ungdomarnas egna behov som utgångspunkt.

Nu är det bara hålla tummarna för att 125 Duke kan vara med och sätta fart på återväxten så att ännu fler upptäcker det underbara med att köra motorcykel.

Följ ämnen i artikeln