Renskötaren Neila, 33, grep in efter olyckan – när polisen inte kom

Publicerad 2022-05-02

Lastbilens vagn fullastad med renar välte och lade sig över halva vägen.

Då ingrep Neila Fjellström tillsammans med andra frivilliga för att rädda liv.

Varken polisen eller räddningstjänsten kom till platsen.

Renskötaren Neila Fjellström är 33 år gammal och bor vid Kittelfjäll i Västerbotten. Runt klockan 9.30 på påskdagen, söndagen den 17 april, var han ute och jobbade med djuren när telefonen ringde.

– Jag fick höra att en lastbil som fraktade renar hade vält på vägen mellan Vilhelmina och Åsele. Det var en förbipasserande som ringde mig. Jag förstod vem chauffören var och ringde upp honom, säger Neila.

Rentransportchauffören var chockad och förklarade att han hade mött en bil som körde mitt i vägen i hög hastighet. Chauffören hade blivit tvungen att bitvis köra ner i diket för att inte frontalkrocka.

När chauffören sedan körde upp ur diket hade vagnen som var kopplad till lastbilen – och lastad med renar – vält över ena körfältet. Någonting SVT var först med att berätta om.

– Det första jag tänkte på var hur det hade gått för djuren. Jag hade själv renar på lastbilen så för mig var det självkart att sticka dit på en gång och hjälpa till, säger Neila.

Lastbilens vagn som var lastad med renar välte över ena körfältet.

Frivilliga organiserade räddningsinsats

Snabbt organiserade Neila fler renskötare och andra bekanta i närområdet för att utföra en räddningsinsats av renarna. De samlade ihop allt material som kunde tänkas behövas: Motorsåg, hammare, spik, skotrar och material för att bygga hagar.

Mindre än en timme efter att Neila pratat med chauffören var han på olycksplatsen.

– Jag frågade direkt om någon hade ringt 112 och fick höra att det var gjort. Då tänkte jag att polisen var på väg och snart kommer, säger han.

De totalt 18 frivilliga hjälparbetarna skapade sig snabbt en lägesbild: Chauffören hade klarat sig oskadd – själva lastbilen hade inte vält utan bara den påkopplade vagnen. I smällen hade vagnens tak gett vika, varpå skadade renar hade tagit sig ut och sprungit till skogs.

– Vagnen låg och blockerade ena körfältet. Det var alltså bara ett körfält öppet och samtidigt mycket trafik eftersom många skulle åka hem efter påsken, säger Neila.

Neila Fjellström ingrep efter olyckan.

24 renar fick avlivas

Han och de andra frivilliga hjälparbetarna byggde snabbt en hage i skogen intill vägen. De gick in i vagnen och ledde ut renarna en i taget och placerade i hagen.

– Det var 112 renar på lasten. 24 stycken fick vi avliva för att de var så svårt skadade, säger Neila.

För att skydda hjälparbetare och renar från passerande bilar parkerades fordon på vägen. Några i gänget satte också på sig gula västar och dirigerade trafiken.

Att få ut renarna ur vagnen tog ungefär två timmar.

– Sedan började vi städa olycksplatsen, byggde fler hagar och hämtade de renar som skadats och sprungit till skogs. Allt som allt var jag där i 12 timmar. Jag lämnade samtidigt som bärgaren.

Polisen kom inte till platsen

Någon polis kom aldrig till platsen. Till en början tänkte Neila inte så mycket på den saken eftersom han fokuserade på räddningsarbetet. Men nu, såhär i efterhand, tycker han att det hade varit bra om polisen hjälpt till.

– Det var lite konstigt att polisen inte kom. Räddningsarbetet klarade vi bra själva, det var många erfarna och duktiga renskötare med. Men för säkerheten på vägens skull borde vi ha fått hjälp av polisen. Många bilar kör fort, säger han.

Neila är inte förvånad att så många ville hjälpa till.

– Alla vet vilka konsekvenser det kan få om en lastbil med renar blir liggande under lång tid. Då hade fler renar kunnat klämmas ihjäl.

Polisen: borde gjort annan bedömning

Michael Liljenberg är chef för vakthavande befäl i polisregion Nord. Han berättar för Aftonbladet att det första samtalet som kom in till SOS Alarm var från allmänheten, en förbipasserande. Det framfördes att en lastbil låg i diket, att det var framkomligt på vägen och att ingen hjälp behövdes.

– Senare har vi sett bilder och reportage i media. Då förstår vi att lägesbilden varit annorlunda och att polisen initialt hade behövt åka till platsen och dirigera trafiken, säger Michael Liljenberg.

Han menar att polisens uppdrag på en olycksplats – vilket alla kanske inte känner till – är att utreda brott, dokumentera och dirigera trafiken för att skydda räddningstjänst.

– Ingen skugga ska falla över allmänheten som ringde in i det här fallet. Men om vi åker ut på en olycka beror också på hur informationen framförs. Där behöver vi bli bättre på att ställa rätt frågor om hur det ser ut på platsen. Med facit i hand skulle vi ha åkt dit i avvaktan på en bil från trafikverket, säger Michael Liljenberg.

Svenska Hjältar startades av Aftonbladet 2007.

Varje år skriver vi om hundratals vardagshjältar som visat prov på mod, civilkurage och medmänsklighet.

Av dessa utser vår jury sex hjältar som prisas på den tv-sända Svenska Hjältar-galan på TV4 i december.

Nominera din hjälte här nedan!