Daniel Redéns skarpa kritik efter domen

Kommenterar STAD:s beslut: ”Innan man ska betala en faktura tar jag för givet att det ska prövas i Överdomstolen”

Uppdaterad 2021-10-07 | Publicerad 2021-09-25

Daniel Redén.

Daniel Redén döms för det strikta tränarsvaret men slipper böter i Propulsion-härvan.

Nu är stjärntränaren kritisk att Svensk Travsport skickar ut fakturan på 26 miljoner kronor som ska betalas ut för de prispengar Propulsion intjänat.

– Innan man ska betala en faktura tar jag för givet att det ska prövas i Överdomstolen, säger Daniel Redén i V75 Direkt.

Under fredagen meddelade Svensk Travsports ansvars- och disciplinnämnd (STAD) beslutet i frågan Daniel Redén och Propulsion.

Daniel Redén döms för det strikta tränaransvaret men får inga böter. Stjärnhästen Propulsion förbjuds att tävla för all framtid.

I och med STAD:s beslut så kommer Svensk Travsport återigen begära in betalning från Stall Zet på 26 miljoner kronor i prispengar. Svensk Travsport hade givit Stall Zet anstånd i väntan på STAD:s beslut.

”Glad att sanningen kommit fram”

I V75 Direkt i TV12 berättar Daniel Redén om beslutet — och han är kritisk mot fakturan.

– ST vill skicka ut en faktura på 26 miljoner lite lätt, jag vet inte om Maria Croon (vd, Svensk Travsport) är medveten om att det finns en Överdomstol inom ST, fallet ska prövas där också innan det är slutligt klart. Innan man ska betala en faktura, när parterna är oense, tar jag för givet att prövas där, säger han och fortsätter:

– Jag är väldigt glad att sanningen kommer fram om min oaktsamhet, att de gick på min linje och fattade vad som hänt. Det kanske skulle kunna varit mer öppet även så allmänheten fått göra sin bedömning hur ST skött det hela.

”Inte över än”

Redén ställer sig frågande till att han döms för det strikta tränaransvaret, för en händelse som hände innan Propulsion kom till honom.

– Det gäller även mina tränarkollegor. Ska du behöva ärva ett ansvar av vad andra har gjort, hur ska vi då kunna ta in hästar från andra i träning, frågar sig Redén och avslutar:

– Självklart mår man inte bra, men rätt ska vara rätt och jag hoppas det blir det i slutändan. Det är inte över än.

”Det är inget nytt”

Svensk Travsports Maria Croon svarade så här gällande kritiken på fakturan på 26 miljoner kronor i V75 Direkt:

– Fakturan skickades i december förra året då vi betalade ut prispengar till övriga, anstånd beviljades tills dess att STAD prövat det, nu går anståndet ut helt enkelt.

Vad det gäller det strikta tränaransvaret säger Maria Croon så här:

– Det strikta tränaransvaret är inget nytt utan har i stort sett alltid funnits, det handlar om hästvälfärden med hästen i centrum, spelsäkerheten och tävling på lika villkor. Om ingen tar ansvar för hästen, vem ska då göra det. Vad är alternativet om vi inte har det strikta tränaransvaret?

Om Stall Zet vägrar att betala ST:s faktura finns flera olika scenarion. Det kan bli startförbud för stallets hästar. Startförbud kan dock inte dömas ut om det exempelvis pågår en civilrättslig process.

Här kan du läsa STAD:s beslut. [Extern länk]

Fakta: Detta har hänt i Propulsion-härvan

  • 31 maj: Propulsion vinner Elitloppet
  • 2 juni: Norska tgn.no går ut med uppgifterna om att Propulsion uppges nervsnittad, något som är förbjudet att tävla med.
  • 3 juni: Svensk Travsport sätter startförbud på Propulsion och en utredning inleds.
  • 5 juni: Daniel Redén uttalar sig för första gången i en text på sin hemsida.
  • 6 juni: Svensk Travsport tar in experthjälp i form av en extern jurist: – Jag tror den här personen kommer bli viktig i utredningen, sa Maria Croon, vd för ST.
  • 8 juni: Ägare till hästar som slutat bakom Propulsion i lopp kräver miljonbelopp av förbundet Svensk Travsport.
  • 12 juni: ST meddelar när utredningen kan vara klar: ”Utredningen om Propulsion pågår med hög intensitet. Jag förstår att många väntar på svar, men ett omfattande arbete återstår och frågeställningarna är många och komplexa. Det är angeläget att alla fakta kommer fram och att alla parter ska höras så det kommer troligen ta veckor innan utredningen är klar”, skrev Maria Croon.
  • 3 juli: Daniel Redén uttalar sig för första gången i media efter att bomben briserade. Till Trav365 sa han: – En ren knockout - jävligt tungt mentalt.
  • 7 juli: Svensk Travsports säkerhetschef Steen Morten Johansen får sparken, mitt under brinnande utredning: – ST vill lägga skulden på mig, sa Johansen till Travronden.
  • 20 augusti: Meddelande om att utredningen kring Propulsion försenas. – Jag kan inte säga ett exakt datum, säger Maria Croon.
  • 16 oktober: Tidningen Sulkysport och dess ansvarige utgivare Claes Freidenvall går ut med uppgifter att han utsatts för ett dataintrång då hans slagningar på sitt låsta Pathway-konto (amerikanska motsvarigheten till att söka sportinfo på travsport.se) figurerar i utredningen, vilket han meddelats och förhörts om. Tidningen förbereder en anmälan till Datainspektionen för brott mot GDPR.
  • 22 oktober: Redéns juridiska ombud, Jesper Arvenberg, går ut med stark kritik gällande Svensk Travsports utredning och metoder: – Det är ju skrämmande hur en organisation som ST kan medverka till att detta skett, säger Jesper Arvenberg till Travronden.
  • 29 oktober: Svensk Travsport presenterar sin interna och externa utredning. Förbundet fastställer att Propulsion nervsnittades den 27 april 2015. Alla Propulsions resultat i Sverige stryks och 26,3 miljoner kronor ska återbetalas till nya hästägare.

Följ ämnen i artikeln