Magnus A Djuse: ”Blir felaktig information”

Stjärnkuskens svar i den infekterade debatten om uppsittningsavgifter ”Gör alltid en bedömning”

Uppdaterad 2022-01-27 | Publicerad 2022-01-14

Kuskstjärnan Magnus A Djuse berättar om valen och ekonomin runt de tävlingsdagar han väljer att köra.

Debatten om kuskarnas uppsittningsavgifter är infekterad.

Tränaren Adrian Kolgjini anser att de kan stanna hemma om det inte lönar sig.

Nu berättar en av de utpekade kuskarna om sin syn på de resor han väljer att göra.

– De gånger jag ansett det vara ekonomiskt ohållbart har jag valt att inte åka, säger 21-årige catchdrivern, Magnus A Djuse, till Trav365.

En fråga det snackas mer om i travets värld än allt annat för tillfället är kuskarnas uppsittningsavgifter.

Flera toppkuskar vill, förutom provision på prispengar, ta en fast avgift för att köra hästar i travlopp.

Ämnet aktualiserades när kusken Stefan Persson nyligen berättade om de, enligt honom, tuffa ekonomiska förutsättningarna som råder med alla kostnader att resa runt på travtävlingar.

”Finns ingen ekonomi”

Halmstadkuskens beslut: börja ta ut 500 kronor i fast uppsittningsavgift när han kör en häst – utöver provisionen på inkörda pengar

– Jag behöver kunna täcka mina resekostnader och kunna stoppa undan lite pengar till pension. Så som det är just nu går det inte att ha det, det finns ingen ekonomi i det här livet, sa Persson till facktidningen Sulkysport.

Efteråt har flera andra toppkuskar följt i Stefan Perssons spår och meddelat att de också avser ta ut en uppsittningsavgift.

Kritiken har inte låtit vänta på sig och vissa menar att det blir ytterligare ett hårt slag för de hårt prövade hästägarna.

Kolgjini: ”Får väl stanna hemma”

Trav365 lät flera av stortränarna tycka till i ämnet. En av dessa, Adrian Kolgjini, var tydlig i sitt resonemang.

– Jag fattar inte riktigt varför vi ska sponsra catchdrivers till att fara runt och hålla på som de gör. Då marknaden är fri så tjänar de tillräckligt med pengar om de är bra. Lönar det sig inte för bröderna Djuse och Skoglund att resa till Boden en kväll för att köra om 20 000-25 000 kronor så får de väl stanna hemma? Då kan någon lärling ta de där styrningarna istället. Jag förstår inte varför sporten ska sponsra deras resor, sa Jägersroproffset i den heta frågan.

Adrian Kolgjini anser inte att sporten ska sponsra toppkuskarnas resor.

Djuse: ”Stämmer inte med sanningen”

En av de träffade kuskarna, Magnus A Djuse, menar att det råder en felaktig bild i påståendet.

Nu ger den 21-årige stjärnkusken sin berättelse om hur den ekonomiska ekvationen planeras och hur besluten om att resa på en tävlingsdag ser ut.

– Jag tycker Adrian Kolgjini dragit en slutsats som inte stämmer med sanningen. Att vi kunde stanna hemma i stället för att köra om 20 000-25 000 kronor. Jag förstår tanken och har absolut inget emot Adrian, men det stämmer inte med fakta. 2021 körde jag i Boden under fyra tävlingsdagar (3,6,6,7 stycken lopp vid dessa tillfällen). Vid dessa tidpunkter körde jag i snitt mellan 4-5 lopp varje tävlingsdag som hade 30 000 kronor eller mer i förstapris. Sedan såklart många lopp med ett förstapris med mindre än 30 000 kronor, säger Djuse och utvecklar vidare:

– Resonemanget stämmer inte från Adrians sida då jag tävlat om betydligt mer pengar dessa tävlingsdagar. Jag tror inte Adrian säger detta för att smutskasta men det blir lite felaktig information. Det känns som vi utmålas som att vi åker dit och tävlar för småpengar och sedan behöva ta av hästägarna.

Hur ser det ut när du gör en bedömning om att resa på en tävlingsdag?

– I exemplet med Boden har jag bara åkt dit de gånger då jag ansett jag haft bra chanser och en rimlig möjlighet att gå plus. Jag gör alltid en bedömning innan en tävlingsdag. Jag kunde ha kört samtliga tävlingsdagar i Boden 2021(35 stycken) om jag velat men de gånger jag ansett det vara ekonomiskt ohållbart har jag valt att inte åka.

Följ ämnen i artikeln