Första bilden: Så blir nya jättearenan

 Ska bli ”Europas ledande” – ”Vi är i slutfasen”

Uppdaterad 2020-04-22 | Publicerad 2020-04-20

Om entrén verkligen blir som på bilden är ännu inte beslutat, men här är den tilltalande tanken att ta upp delar av banans logotyp i byggnadens uttryck: kronan över J:et i Jägersro.

Bana på 1 400 meter, 300 meter upplopp, restauranger, hästklinik, butiker och mycket mer.

Jägersro siktar på att bli Europas ledande hästcenter via en ny jättearena.

Nu släpper man första bilden på hur skrytbygget kan komma att se ut.

– Vi har bestämt oss för att jobba med arkitektbyrån Krook & Tjäder som presenterat ett mycket spännande förslag, berättar Kent Öhlander som är VD på Jägersro.

Merparten av de svenska travbanorna är tusen meter och är exakt lika utformade.

Nu ska Malmö-banan Jägersro göras om till ”Det Nya Jägersro”.

I november 2017 klubbades affären igenom, Jägersros travbana såldes för 775 miljoner kronor och skulle ersättas med 3 400 bostäder och en ny superbana skulle byggas i närområdet.

– Det känns helt fantastiskt, sa Jägersro-profilen Lutfi Kolgjini.

”Väldigt nöjd”

Nu kan Jägersro visa upp en första bild över hur skrytbygget kan tänkas komma att se ut, dessutom avslöjar banan vilken arkitektbyrå som kan kommer att samarbeta med.

– Vi är i slutfasen av detaljplanarbetet med en del kompletteringar och har nu bestämt oss för att jobba med arkitektbyrån Krook & Tjäder som presenterat ett mycket spännande förslag, berättar Kent Öhlander som är VD på Jägersro, för travsport.se.

Jägersro är Sveriges äldsta travbana och öppnade portarna 1907. Nu fortsätter omvandlingen för att bli ”Europas ledande hästcenter”.

– Det fanns så mycket som tilltalade mig så jag är väldigt nöjd. Vi vill skapa en levande hästby och en närhet till hästen som alltid ska vara i fokus. Jägersro ska vara en flexibel arena för både vardag och stora evenemang och med skånsk byggnadstradition i botten. Tävlingsbanan blir 1 400 meter lång, fortsätter Kent Öhlander, som hoppas att bygget kan starta 2022.

Följ ämnen i artikeln