Klart: Nent köper VM-rättigheter

Publicerad 2020-11-18

Nästa fotbolls-VM på damsidan spelas i Australien och Nya Zeeland – och visas på Viaplay.

Det står klart sedan Nordic Entertainment Group (Nent) köpt tv-rättigheterna till världsmästerskapet 2023.

Över en miljard tv-tittare runt om i världen såg världsmästerskapet 2019, där Sverige gjorde succé och tog en bronspeng.

Nu står det klart att Nordic Entertainment Group (Nent) har förvärvat tv-rättigheterna till 2023 års mästerskap, som äger rum i Australien och Nya Zeeland.

”Det måste förändras”

Alla 64 matcher i turneringen kommer att sändas på Viaplay, där vissa matcher också kommer gå på Nents tv-kanaler.

”Vi har en av världens främsta portföljer med sporträttigheter, men 80 procent av våra sändningar bevakar manlig sport. Det måste förändras! Därför är jag extra glad över dagens tillkännagivande. Vi visar över 100 live-matcher varje år från de största kvinnliga fotbollsligorna på Viaplay, och genom att addera Dam-VM i fotboll visar vi vårt långsiktiga engagemang för att utveckla sporten”, säger Anders Jensen, VD och koncernchef på NENT Group, i ett pressmeddelande.

”Största evenemanget någonsin”

Även Chelseas danska storstjärna Pernille Harder uttalar sig i pressmeddelandet.

”Förutom fransk, tysk och engelsk klubbfotboll kommer de nu även visa VM 2023, som ser ut att bli det största evenemanget någonsin på damfotbollssidan”, säger Harder.

2019 års mästerskap visades på TV4/CMore.