Douglas Nordenbelt är trollkarlen bakom Mjällbys succé

Uppdaterad 2023-03-18 | Publicerad 2023-03-15

Häcken är regerande mästare och Djurgården spelar i Europa.

Men roligast i allsvenskan är Mjällby.

– Vi kan skämta om oss själva här nere, säger Douglas Nordenbelt, magikern som trollat med Mjällbys sociala medier-konton.

Mjällby AIF fick trycka ihop sig i en barack i halvtid i cupmatchen borta mot Kalmar FF i söndags.

Det avslöjade klubben på måndagsmorgonen med en humoristisk tweet som nu spridits friskt.

– Laget bytte om på Guldfågeln men skulle man gå tillbaka dit i pausen (från träningsplanen Gasten där matchen spelades) hade man bara fått sex minuter att snacka taktik. Då prioriterade vår tränare längre snack och då fanns det bara den där baracken utan vatten eller toalett att tillgå, berättar James Wahlberg, kommunikatör i Mjällby.

– Vi tyckte det var lämpligt att lägga ut den i dag (måndag) när Kalmar kommer hit för att spela en U21-match. Vi ville bara ha lite humor.

Och skämtlynne har de på Listerlandet.

Trollkarl ligger bakom

Klubbens humoristiska presentationer av nyförvärv i vinter har fått stor spridning på sociala medier och uppskattas till och med av andra klubbar i allsvenskan och dess supportrar.

– Det är skitkul och ger oss en kick. Man vill prestera på nytt och göra det ännu bättre. Man är ju inte van vid att Mjällby får synas så här, säger Douglas Nordenbelt.

Bakom succén ligger en trojka med Nordenbelt i spetsen men också Wahlberg samt Jacob Lennartsson.

Nordenbelt är trollkarlen som var med i Talang 2018 och anställd som kommunikatör i Maif i ett år fram till den 31 januari. Han satsar nu på karriären som magiker men är kvar som ”konsult” när det kommer till presentationsvideorna.

Lennartsson var klubbens kommunikatör före Nordenbelt och är sedan i somras klubbchef.

Wahlberg tog över som klubbens kommunikatör i januari efter en säsong i Gif Sundsvall.

– Vi har alla samma humor, säger Wahlberg.

Behövs det mer humor i allsvenskan?

– Allt vi gör är inte komedi utan vi gör andra saker också. Men ja, fotbollen kan vara lite för allvarlig ibland. Det är rätt skönt att det finns klubbar som Mjällby som bryter isen lite, säger Wahlberg.

– Väldigt många lag inkluderar inte någon humor alls egentligen. Det har kanske kommit lite mer med TikTok nu. Några lag har gjort ”content” där som är åt det roliga hållet. Norrköping stack ut ett par år efter deras guld 2015. De hade en duktig kommunikatör då, säger Nordenbelt.

Inspirerades av Landskrona Bois

Som en liten klubb i allsvenskan har ni också möjlighet att slå underifrån. Det hade kanske inte varit lika roligt om Malmö eller AIK hade dissat andra klubbars sätt att presentera nyförvärv?

– Det håller jag helt med om. Vi kan skämta med oss själva här nere med den bonniga kultur som finns här. Jag tror inte att det hade passat de andra lagen. Men jag tycker att de skulle kunna skämta på ett annat sätt. Malmö har ju ändå sju kommunikatörer, eller hur många de nu är, och borde kunna vara lite mer kreativa ibland, tycker jag, säger Nordenbelt.

Wahlberg:

– Vi är inte rädda för att säga att vi är bönder – för vi är det. Många andra klubbar ser sig som så väldigt seriösa. Vi är inte rädda för att säga som det är. Förlorar vi är vi lika aktiva på sociala medier som när vi vinner. Många klubbar är försiktiga med vad de lägger ut eller så lägger de inte ut när det går dåligt.

Själva uppskattar de division ett-klubben Torns IF:s ton och inlägg på sociala medier och inspirerades av ett par av Landskrona Bois värvningspresentationer i fjol.

– Annars tycker jag att vi ligger i framkant. I allsvenskan ser jag inte så många konkurrenter. Några lag sticker upp här och där. Kalmar gjorde en rolig grej när de presenterade en spelare vid en bensinmach, säger Nordenbelt.

Har nya idéer på lager

Ingen idé har än så länge stoppats av klubbledningen eller någon spelare för att den betraktas som för konstig eller galen.

Och klubbens starke man, sportchefen Hasse Larsson, gillar upptågen.

– Hasse är med på allting och tycker det är jätteroligt. Det viktigaste för honom är att Mjällby syns, säger Wahlberg.

Succépresentationerna av Alexander Johansson (där Hasse Larsson svajpar på Tinder) och Noah Eile (där man pikar andra klubbars presentationer) var egentligen gamla uppslag.

– Det var två idéer som legat på lagret sedan förra säsongen. Vi sa att nu får vi köra dem när vi är så heta, skrattar Nordenbelt och fortsätter:

– Det ligger några idéer till på lager och några är till och med inspelade till potentiella presentationer. Hasse har ju inte alltid den bästa framförhållningen utan det kan gå rätt snabbt ibland när han värvar. Men han har nog lärt sig nu att han måste tänka på de här presentationsvideorna också.


Mjällbys tre roligaste värvningspresentationer

(Enligt Douglas Nordenbelt och James Wahlberg)

1. Alexander Johansson

2. Noah Eile

3. Arvid Brorsson

Följ ämnen i artikeln