Sponsrades av saudiskt bolag

ÖFK:s vd: ”Jag är inte insatt”

Av: Andreas Käck

Publicerad:
Uppdaterad:
Till höger: ÖFK:s nyförvärv Bakr Abdellaoui.
Foto: Bildbyrån / ÖFK-TV
Till höger: ÖFK:s nyförvärv Bakr Abdellaoui.

ÖFK har värvat den 22-årige mittfältaren Bakr Abdellaoui mitt i den ekonomiska krisen.

Nu avslöjar Östersunds-Posten att nyförvärvets pappas saudiska företag har sponsrat klubben.

– Det är i så fall något som skett innan jag tillträdde, säger Stig Eklund, tf vd, till tidningen.

Sportbladet har tidigare granskat den ekonomiska krisen i ÖFK. Klubben hanterar just nu fjolårets rekordförlust på 50,8 miljoner kronor och har ett negativt eget kapital på nästan 22 miljoner kronor.

Trots detta presenterade man i mitten av april ett nyförvärv.

Bakr Abdellaoui, 22, anslöt till klubben trots ekonomisk kris och pågående coronapandemi.

– Han är en ung spelare med stor potential att utvecklas i ÖFK, sa nye tränaren Ian Burchnall till klubbens hemsida.

Pappan i styrelsen

Kanske fanns det andra bakomliggande orsaker till värvningen? Nu avslöjar nämligen Östersunds-Posten att företaget Mbuzz sport – med kontor i Dubai (Förenade Arabemiraten) och Riyadh (Saudiarabien) – sponsrade ÖFK i samband med värvningen.

Ett företag där Bakr Abdellaouis pappa, Youssef, sitter som vice ordförande.

– Jag är inte insatt i det. Det är i så fall något som skett innan jag tillträdde, säger ÖFK:s tillförordnade vd Stig Eklund till ÖP.

”Förs dialog”

Enligt tidningen ska det ha skickats en faktura på 45 000 kronor till det saudiska företaget. När Eklund konfronteras med uppgifterna säger han att han inte vet vilka fakturor som ”skickas och inte skickas”. Men han medger att han känner till att det förs diskussioner om ett avtal mellan ÖFK och det saudiska företaget.

– Jag vet att det förs dialog angående ett långsiktigt samarbete. Det vet jag. Det är det enda jag vet om, att vi har haft både träffar fysiskt och via telefon.

Publicerad:

LÄS VIDARE