Dplay: ”Det är givetvis tråkigt”

Fortsatt massiv kritik mot tjänsten

Publicerad 2020-06-21

Säsongens första derby.

Då fortsatte kritiken att hagla mot Dplay.

– Vi tar problemen på allvar, säger Jessica Linnman, kommunikationsdirektör på Discovery.

Följ ämnen
AIK Fotboll

I torsdags bekräftade Discovery att deras streamingtjänst, Dplay, strular på smart-tv:s av märket Samsung från tidigare än 2017. Ett problem som inte hade åtgärdats fullt ut till söndagens matcher, där derbyt mellan Hammarby och AIK stack ut som den kanske hetaste.

”Vi gjorde en uppdatering inför dagens matcher som avhjälpte en del av problemen och kommer under kvällen göra ytterligare en uppdatering för att avhjälpa ytterligare problem. Det är många olika versioner av system på Samsung TV från olika år och därför är det sällan en enskild uppdatering löser alla problem”, skriver Jessica Linnman i ett mejl till Sportbladet.

”Jobbar hårt”

På Twitter hänvisar Dplay sina kunder med Samsung-tv-strul till ”alternativa lösningar”.

Ska man verkligen behöva ta till ”alternativa lösningar” om man betalat pengar för ett abonnemang?

”Vi jobbar som sagt hårt för att lösa problemen med vår Dplay-app i Samsung TV men för att hjälpa alla till en lösning så att de kan se sändningarna hänvisar vi till alternativa lösningar, det kan vara att kolla via mobil, dator eller att streama upp på sin tv via Airplay/chromecast eller Apple TV. Men vi tar problemen på allvar och vill självklart att alla ska kunna uppleva Allsvenskan och Superettan även i vår app på sin Samsung TV”, skriver Linnman.

Vi är inne i tredje omgången av allsvenskan och kritiken mot Dplay fortsätter att hagla. Varför är det inte åtgärdat?

”Vi vill att alla ska kunna få en bra upplevelse av Allsvenskan och Superettan och vi har också identifierat problem och även åtgärdat dessa. Under söndagens matcher fanns fortfarande problemet med vår app i Samsung TV kvar och det beklagar vi givetvis. Men vi jobbar hårt med att lösa det. Sedan är det en utmaning att lägga en så här stor rättighet till större del på en streamingplattform och vi har haft ett enormt tryck på Dplay under den här första veckan. Det är dessutom ett väldigt intensivt schema med många matcher på kort tid och vi har inte haft någon försäsong där man vanligtvis kan testa i livemiljö.”

När kan ni garantera att allting fungerar?

”Det kommer alltid finnas utmaningar med streaming eftersom det är beroende av många olika delar, inte bara vår plattform och vår teknik utan också vilken uppkoppling man själv har samt vilken teknik man använder. Men vi vill att alla ska ha en bra upplevelse av våra sändningar och jobbar konstant för att förbättra alla delar.”

”Givetvis tråkigt”

Vår krönikör Marcus Leifby har i dag skrivit en krönika där han stämplar Dplays första vecka som leverantör som ”ett historiskt fiasko som saknar motstycke i den svenska etermediehistorien”. Har du läst krönikan och vad är ditt svar på den?

”Jag har läst krönikan och den åsikten får stå för Marcus. Vi tycker givetvis att det är tråkigt att en mindre andel av våra konsumenter har drabbats av de tekniska problemen som vi identifierat men vi är väldigt stolta över vårt innehåll med vår studio, våra experter och kommentatorer och en riktigt bra matchproduktion. Detta i en utmanande tid med Corona när vi fått ställa om produktionen och anpassa oss efter de restriktioner som råder samt att vi är först ut med att sända en stor sporträttighet till stor del på en streamingplattform.”

Till sist, kan det bli aktuellt att i framtiden börja sända matcher i exempelvis Kanal 11 och Eurosport för att undvika problem med streamingen?

”Nej, det är inget alternativ”, skriver Discoverys Jessica Linnman.