Magiskb0Y: ”Folk slutade plötsligt kalla mig onliner”

Publicerad 2016-11-23

Team Dignitas-talangen i intervju om sitt stora genombrott

På blott ett och ett halvt år har han gått från ett mixlag till att vara en av de hetaste CS:GO-proffsen just nu.
Aftonbladet Esport satte sig ner med Team Dignitas unge stjärna Emil ”Magiskb0Y” Reif och snackade lite om genombrottet, att bevisa sig på LAN - och att bli kallad en av världens bästa spelare.
– När folk säger att jag är topp fem i världen är det lite overkill, säger dansken.

ENGLISH VERSION HERE.

När Team Dignitas körde över Virtus.Pro under finalen av Epicenter Moscow i slutet av oktober inledde de en ny era för laget, där de hade förvandlats från ett "nästan top tio-lag” till att definitivt tävla om titeln bäst i världen. Lagets spjutspets under turneringen var en 18-årig rookie som gått med i laget tre månader tidigare och som endast tävlat i Counterstrike sedan 2015.

”Det har gått rätt snabbt”
 

Samtidigt som det danska laget bootcampar i Stockholm och förbereder sig inför helgens DreamHack Winter reflekterar nu Emil ”Magiskb0Y” Reif över sin snabba klättring till det absoluta toppskiktet inom CS:GO.
– Jag spelade med ett mixlag tillsammans med några vänner, bara för att ha skoj för ett och ett halvt år sedan. Vi spelade några danska turneringar och presterade faktiskt ganska bra. Vi lirade en turnering som heter League of Sharks och vann mot lag som Reason Gaming. Folk började kalla oss fuskare och vi blev faktiskt diskade. En vecka senare kom de tillbaka och sa att vi hade vunnit ändå. Det var en rätt skum situation.
– Efter den turneringen har det gått rätt snabbt. Jag blev upplockad av SK när k0nfig lämnade laget. De behövde en spelare för ESL Pro League och jag presterade faktiskt rätt bra med dem. Jag tror de hade typ 0-10 i matcher när jag gick med och sedan höll vi oss kvar efter att ha vunnit sju-åtta matcher i rad. Jag spelade ganska bra individuellt och det var där det började då folk insåg att jag var bra, åtminstone online.

”Hade aldrig bevisat mig på LAN”

Prestationen i SK, och den totala frånvaron av LAN-erfarenhet, ledde till att Reif fick ett rykte som ”onliner” i communityn. Det ryktet följde med honom när han reste till sitt allra första offline-event: Fragbite Masters säsong 5 i Stockholm.
– Jag hade aldrig bevisat mig själv på LAN och folk hade höga förväntningar på mig när jag kom dit. Jag tror det var anledningen att jag inledde ganska dåligt. För det mesta spelade jag inte bra eftersom jag var väldigt nervös, jag var inte van vid miljöerna och att spela i sådana situationer. Vi spöade laget som senare blev Astralis vilket var en rätt stor grej för oss och individuellt gick det ändå okej. Men om man jämför med online där jag hade dominerat mot flera topplag så var det förståeligt att folk började ifrågasätta mig när jag inte presterade likadant offline.

Så övergången till offlinespel var en rätt stor grej för dig?
– Ja, det var den. Jag är fortfarande rätt ung men då var jag 17 och spelade alltid hemifrån. Det är väldigt stor skillnad eftersom ljudet är annorlunda och det kan vara andra monitorer. Men jag tror inte det var största problemet. Jag var väldigt nervös och rädd för att göra misstag.

Men Magiskb0Y började växa på offlineeventsen och levererade en fin prestation under CEVO där SK slutade på en andraplats efter att ha förlorat mot Tempo Storm, laget som senare blev Immortals. En kort tid efter den turneringen splittrade SK sitt CS:GO-lag och Reif stod återigen utan lag. Men då han bevisat sig som en talang blev han uppsnappad av Team Dignitas, som ersättare för Jesper ”tenzki” Mikalski, och efter det började den unge dansken visa prov på riktig magi.
– Mitt genombrott var förmodligen Starladder, där vi spelade bra som ett lag och jag själv presterade bra. Men när man pratar om tillfället då folk förstod att jag faktiskt kan mäta mig med några av de bästa i världen måste man nämna Epicenter. Det var där vi bevisade för alla att danska lag faktiskt kan vinna stora turneringar. Det är troligen den turneringen andra ser som mitt genombrott, säger Reif.

”Många har bevisat sin klass under längre tid”

Och med all rätt. Magiskb0Y och Team Dignitas drog fram som en orkan genom turneringen, krossade Virtus.Pro i finalen med två klara 16-5-segrar. Reif slutade på 1.23 i HLTV-rating, den enda spelaren som hade bättre resultat var Na'Vi-stjärnan Alseksandr ”s1mple” Kostyliev, och hade en K/D på +90. Plötsligt började folk nämna Reifs namn i diskussioner om vem som var den bästa spelaren i världen.
– Du börjar från ingenting och sedan spelar du i ett lag som folk förmodligen menar är topp fem i världen och det är en stor övergång för du är inte van vid det. Folk som säger att du är en bra spelare, folk som är snälla och skickar textmeddelanden där de säger att de är stora fans. Sådana saker är väldigt kul att höra, men när folk säger att jag är en topp fem-spelare är det lite ”overkill”. Vi hade en bra turnering men det är många spelare som har bevisat sin klass under en längre period och som vunnit turneringar regelbundet. Det är kul att folk märker när du spelar bra, men ja...
 

Vad blev största skillnaden i sättet folk relaterade till dig och laget efter segern?
– Jag tror den största skillnaden är att folk plötsligt inte kallar mig för en ”onliner” längre.

Efter att ha kämpat så länge för att knipa en stor turneringsseger, vad var det som gjorde att ni till slut lyckades tror du?
– När ett lag byter ut en eller två spelare får du väldigt mycket motivation att spela. Det gör dig mer ivrig att bli bra som ett lag. För oss var det precis det som hände. Vi spelade mycket och fokuserade på träningen. Vi visste att vi var bra individuellt men du måste se till att du blir bra som lag också. Och jag tror att MSL är anledningen att vi haft framgångar på senaste tiden. Han har klivit fram både individuellt och med sina calls.

Hur mycket betyder det för dig som nykomling att ha flera veteraner i laget?
– För mig är det alltid bra att ha killar som CajunB och MSL, som alltid funnits med i communityn och som har mycket erfarenhet från turneringar. De vet exakt vad de ska göra och hur man ska hålla sig lugn och se till att alla är avslappnade inför matcher. Att ha folk med mycket erfarenhet är nästan nödvändigt för att få ett topplag, för det gör stor skillnad åtminstone för mig.

Och om du ser till dina egna prestationer, vad finns det att förbättra?

– Förmodligen faktumet att om du spelar dåligt måste du fokusera på att kommunicera bättre med laget. När allt går bra är det enkelt att kommunicera, men under dåliga dagar är det svårare. Men jag tror det kommer med mer erfarenhet.

”Det är det största problemet för topplagen”

CS:GO-scenen är jämnare och mer osäker än någonsin tidigare. När Ninjas in Pyjamas vann under IEM Oakland den gångna helgen blev de första laget som tagit två stora titlar de senaste månaderna. Magiskb0Y tror att en av anledningarna är det tuffa spelschemat, där lagen spenderar större delen av den lediga tiden med att åka mellan turneringarna.
– Topplagen som SK, Na'Vi och Virtus.Pro har inte mycket tid att göra nya saker, vilket gör att de blir ganska enformiga och kör samma taktiker i alla turneringar. Det är för att de inte har tid att åka hem och förbereda nya grejer. Vi hade samma problem under ESL Pro League där vi åkte ut. Alla visste vad vi gjorde och vi hade ingen tid att förbereda något nytt. Lagen som är på väg uppåt spelar inte tre-fyra turneringar i månaden. De spelar en turnering och sedan har de tre veckor hemma där de kan träna, så de är svårare att läsa. När de ser våra demos vet de att det kommer se likadant ut, kanske med en twist eller två men för det mesta kommer vi spela på samma sätt som den senaste turneringen då vi inte haft någon tid mellan.

Det låter som ett stort problem, att försöka hålla sig ”fräscha”?
– Ja, det är typ det största problemet. Du har saker som fungerar i en månad eller två, men sedan listar folk ut hur de ska spela mot den taktiken. Då måste du ändra väldigt mycket och det är förmodligen det svåraste att göra som ett topplag. När du har haft något som fungerar och så funkar det plötsligt inte längre blir det lite som att: ”Ska vi ändra något eller ska vi bara försöka göra en twist eller två i den här spelstilen?”.

”Är ganska exalterad inför DreamHack”

Dignitas är just nu mitt uppe i en hektisk turné, där de kommer spela DreamHack Winter den kommande helgen, sedan möta SK Gaming i ELEAGUE-kvartsfinalen. Efter det fokuserar de all energi på ELEAGUE-majorkvalet.
– Kvalet är så klart väldigt viktigt. Jag tror alla vill vara där, särskilt jag eftersom jag aldrig spelat en major förut. Det skulle vara riktigt stort för mig. Självklart vill vi vinna ELEAGUE och DreamHack, men det viktigaste för oss är majorn, för det är fortfarande den största turneringen vi har i Counterstrike. Vi kommer försöka förbereda oss så gott vi kan inför den.

Och vilka förväntningar har du på din första DreamHack Winter-turnering någonsin?
– Jag är ganska exalterad. När jag såg turneringar för ett och ett halvt år sedan var det hit alla ville åka och spela och nu är jag plötsligt här själv. Jag hoppas bara vi kan bjuda på några bra matcher.

Till sist, som ett av de yngre proffsen på scenen, har du några spelare som du ser upp till?
– Jag har följt CS sedan jag var åtta eller tio så det har alltid varit en del av mig, men det finns inte en enskild spelare. Old school-spelarna som NEO, GeT_RiGhT och f0rest har alltid varit sådana jag sett upp till. Och det är riktigt häftigt att plötsligt spela mot dem. Du tänker bara: ”Okej, jag brukade se upp till de här killarna och nu vinner jag mot dem”. Det är rätt nice.

Följ ämnen i artikeln