Ericsson jagar revansch – och titeln i IndyCar
Publicerad 2025-03-01
Två svenskar – med samma mål.
Att vinna titeln i IndyCar.
– Jag är sjukt laddad och inspirerad, säger Marcus Ericsson.
När IndyCar startar sin 114:e säsong i St Petersburg, Florida, är det sjunde gången som de två svenskarna finns med. Återigen med samma ambitioner, Ericsson med Andretti Global och Rosenqvist med Meyer Shank Racing. Säsongen, som pågår när NFL har uppehåll, består av 17 lopp på tre olika bantyper. Stadsbanor, traditionella racingbanor och ovaler.
Enligt traditionen startar mästerskapet med en stadsbana, där Felix Rosenqvist överraskande var tvåa i kvalet i fjol och körde in som femma i sin debut med stallet.
– Jag ser väldigt mycket fram emot både den här helgen och hela den här säsongen, säger han inför helgens premiär.
Rosenqvist med nytt samarbete i IndyCar
Rosenqvist gick in med ganska låga förväntningar förra året, men startade säsongen med sitt nya team utomordentligt. Det höll sig fram till Indy 500 i slutet av maj, sedan blev det tyngre.
– Säsongsstarten var nästan som en dröm, men man vänjer sig vid bra resultat och vill ha mer. Nästan som om vi blev lite giriga och satsade på pole position hela tiden. Inför säsongen sa vi att målet var att vara i ledningen för att samla pengar för varje varv vi ledde, men i det tredje race höjde vi ambitionen, säger Rosenqvist som var 12:a totalt i fjol, vilket är stallets bästa prestation någonsin.
– Efter Indy tappade vi, blev nästan lite hängiga om vi inte var med i topp fem och fick jobba med att se den stora bilden. I år är målet att ta vinter och pallplatser.
MSR har inlett ett tekniskt samarbete med Chip Ganassi Racing, vilket ger dem personal och mer kunskap. Rosenqvist hoppas att det ska hjälpa dem framförallt under racen där hans team förra året hade stora problem med däckslitaget.
– Vi var snabba i kvalen i fjol, de i racen. Där finns det mycket vi kan lära av varandra. Allt jag vill nu är att maximera resultatet under inledningen av säsongen och sedan hålla i det på ett bättre sätt, säger han.
För Ericssons del handlar det om att få en betydligt jämnare säsong och kunna utmana teamkollegan Colton Herta som slutade tvåa i mästerskapet förra året. Ericsson var 15:e man.
– Han är en morot för mig, det är bara bra att ha teamkollegor som driver en framåt, det betyder att jag måste vara bättre förberedd för att slå honom och jag måste steppa upp i allt jag gör, säger Ericsson.
– Jag tycker alltid att jag har jobbat hårt och mitt motto är att ingen annan ska jobba hårdare än vad jag gör, med teamet, strategin och fysiken. Det ska bli spännande att se vart det leder.
•Vad kan du förbättra från ifjol?
– Grunden jag och teamet lade ifjol lovar gott. Farten finns där, nu ska vi få ihop det med de kunskaperna vi fick i fjol. Det var ändå vårt första år tillsammans. Målet är att vi slåss om segrar och mästerskap, jag vill också vinna Indy 500 igen.
I fjol tävlade även Linus Lundqvist i IndyCar, han vann titeln årets rookie, men när Chip Ganassi Racing gick ner från fem till tre bilar tvingades han lämna mästerskapet.
Mer intresserad av F1?
I morgon är sista dagen att beställa vår F1-bibel - om du vill ha den hem i brevlådan innan den släpps i butik den 8 mars.
I F1-bibeln skriver vi år också om både IndyCar och Formel 2, vi har bland annat varit på ett exklusivt besök hos Dino Beganovic i Maranello.
Sedan går vi igenom alla team, banor och förare i Formel 1 - och tittar närmare på vägen till F1. Vad krävs för att nå Formel 1?
Och vad kostar det?
Sedan får du experttips, det senaste snacket och långläsning om Michael Schumachers väg till toppen - som började med en lögn. Och mycket, mycket mer.
I går kväll gjorde jag också en stor genomgång av F1-testerna. Här läser du om dem.
Du kan också passa på att prenumerera på vårt Racingbrev, varje vecka får du det senaste från Sportbladets bevakning av racing, samt lite andra tips och råd.
Allt direkt i din inkorg.