Hoppa till innehållSportbladetSportbladet

Dagens namn: Margit, Margot

Toto Wolff med uppmärksammat förslag till F1

Publicerad 2025-06-06 13.50

Mercedes F1-stall har problem. Och Toto Wolff ett förslag för att lösa dem.

– Vi bygger F1-banor på Grönland och i Alaska, säger stallchefen

Följ ämnen
Mercedes stallchef Toto Wolff
Mercedes stallchef Toto Wolg

2022 F1 gick över till så kallade ”ground effect-bilar”, där golvets design spelar en stor roll för aerodynamiken, och sedan dess har det tidigare så dominanta F1-stallet har haft problem. Så även i år. Efter nio av 24 deltävlingar ligger stallet trea i konstruktörs-VM. Det är bara sex poäng efter Ferrari, men 203 poäng bakom McLaren som leder VM-tabellen.

Det räcker inte för stallchef Toto Wolff.

Han och hans stall har framför allt ett problem, ett problem som de har haft i flera år. Deras bil fungerar fint vid svalare temperaturer, då får de däcken att jobba i rätt arbetsfönster, men så snart temperaturerna ökar, har de samma problem.

Däcken överhettar.

Det blev återigen tydligt för förarna George Russell och Kimi Antonelli vid de tre senaste tävlingarna på Imola, i Monaco och i Barcelona. Stallet tog 18 poäng under de tre veckorna, Red Bull tog 20 undersamma period.

– Vi är en enorm organisation, ett par tusen människor, och vi klarar inte av att förstå hur vi ska behålla värmen i däcken, säger han till ORF.

– När det är kallt, som i Las Vegas, där man måste ha vinterjacka, är vi jättesnabba.

För att lätta upp stämningen under intervjun skämtar han med den tidigare F1-föraren Alexander Wurz, som jobbar som expert på den österrikiska tv-kanalen.

– Du, vi behöver bygga F1-banor på Grönland och i Alaska, föreslår Wolff

Kimi Antonelli Mercedes F1
Kimi Antonelli i Barcelona

Mercedes nya förslag till F1

Wurz som inte bara är expert och ordförande för förarnas fackförening GPDA, är också banarkitek. Han har bland annat varit med och designat den nya banan i Saudiarabien, och nyligen spreds hans förslag om en ombyggnad av Monaco på sociala medier.

– Att bygga nya banor i kallare områden är bara en penningfråga, skämtar Wurz, som hakar på det skämtsamma tonläget vilket gör att Wolff lägger fram ett förslag till:

– Eller så kör vi en vintersäsong. Den vinner vi garanterat! Men om det är som nu på sommaren, med fem race i rad som är så här varma, då kan vi inte konkurrera om segrar.

Men faktum är att han och hans stall måste komma underfund med anledningen till varför däcken överhettas. I nuläget kan Wolff inte svara på varför problemet uppstår:

– Om vi ändå visste det! Varje bil har sin egen grundläggande DNA, som speglas i designen. Och även om vi är stora organisationer med många forskare och ingenjörer, vet man ibland helt enkelt inte varför en bil gör vissa saker, förklarar Mercedes stallchef för ORF.

– Jag är inte säker på att McLaren exakt vet varför de är så snabba. Det handlar bara om små detaljer, marginella förbättringar och bra ingenjörsarbete. Vår bil har generellt haft fler problem med överhettade bakdäck genom åren än andra. Däremot har vi alltid varit väldigt starka när det är kallt och det inte är ett problem.

George Russell, Mercedes
George Russell var trea i Miami, men sedan har det gått sämre för Merceedes

Vilka problem har Mercedes F1?

Ett annat problem är även motorerna. Mercedes, som sedan comebacken 2010 har varit kända för sin starka och tillförlitliga motor, har de senaste veckorna drabbats av flera problem. Under Monacos GP drabbades George Russell av problem under kvalet, vilket gjorde att han bara kunde köra på el tills batteriet tog slut i tunneln. Fernando Alonso, som kör för kundteamet Aston Martin, bröt med motorproblem i Monaco och Kimi Antonelli drabbades av ett motorhaveri på Imola.

– Vi måste ta reda på orsaken, men i det stora hela är det viktigaste att förstå däcken, för det kommer att bli en avgörande faktor nästa år, vid sidan av alla nya sportsliga, tekniska och motorrelaterade reglementen, säger Toto Wolff, som dock inte vill ge upp årets säsong.

Inte än.

– I den här sporten har vi gång på gång sett att något kan förändras från ett lopp till ett annat – en uppgradering eller förändring – och plötsligt är bilen riktigt konkurrenskraftig.

Nästa deltävling avgörs i Kanada, Montreal, helgen 14–15 juni.

Vad tycker ni om Toto Wolffs skämtsamma förslag?

LÄS VIDARE