Hoppa till innehållSportbladetSportbladet

Dagens namn: Margit, Margot

Ny regeländring inför F1 i Barcelona - kan påverka VM

Publicerad 2025-05-30

McLaren har dominerat Formel 1 – men en ny regeländring kan förändra allt.

Och det redan till F1 i Spanien.

– Det kan förändra spelplanen för alla, säger Ferraris teamchef Fred Vasseur.

Följ ämnen
McLaren  med Oscar Piastri, Andrea Stella och Lando Norris har dominerat F1 2025
McLaren har dominerat F1 2025, men nu ändras reglerna

I dag inleds träningarna till säsongens nionde VM-deltävling i Formel 1 och i samband med den inför FIA (Internationella Bilsportförbundet) nya tester av framvingen. De hårdare reglerna kan få stora konsekvenser för årets mästerskap.

– Jag tror att alla stall har Barcelona i tankarna, just med tanke på den nya regeln, säger Fred Vasseur till motorsport-magazin.com.
– Vi har i alla fall arbetat med detta i evigheter nu och det kan förändra spelplanen helt, för vi vet inte hur den nya regeln kommer att påverka varje team.
Gränsvärdena sänktes först i januari, och då hade stallen redan börjat producera delarna till årets bil. Därför träder de nya reglerna i kraft först vid deltävlingen den 1 juni. Enligt det nya tekniska direktivet får framvingen inte böjas mer än tio millimeter – tidigare låg gränsen på 15 millimeter
– Kanske påverkar det inte hackordningen alls, men det är en förändring som påverkar alla på något sätt. Vi vet inte hur och kanske förändrar det ingenting alls, eller också påverkar det däckslitaget. Det gör i alla fall inte livet lättare, säger Red Bulls Christian Horner till brittiska Sky.

Charles Leclerc, Scuderia Ferrari
Kan Ferrari dra nytta av förändringen?

F1 i Spanien - en gamechanger?

Hittills har McLaren dominerat mästerskapet (319 poäng), men därefter är det jämnt: Mercedes är tvåa i konstruktörsmästerskapet med sina 147 poäng, Red Bull trea med 143 och Ferrari fyra med 142 poäng.
Det gör att regeländringen kan få stora konsekvenser.
– Vi fokuserar på att använda framvingen på ett bättre sätt – vi ligger helt enkelt efter våra förväntningar, säger Vasseur till det tyska magasinet.
Hans förare Charles Leclerc körde in en andraplats i Monaco förra helgen, men det var Ferraris andra pallplats i ett GP i år. Nu tror Mercedes teamchef Toto Wolff att Ferrari kan dra fördel av de nya reglerna.
– Vi har sett att Ferrari är det stall som varit mest konservativa i sin design av framvingen, och nu får vi se hur det påverkar hackordningen i mästerskapet, säger han till Sky.
– Jag är inte säker på att det kommer att förändra saker, men det är en intressant aspekt som tillkommer, och jag vet inte riktigt hur det kommer att påverka mästerskapet.

Max Verstappen världsmäsatre i F1
Max Verstappen jagar VM-titel nummer fem

Förarna om regeländringen till Spaniens GP

Även bland förarna är det en stor diskussion om de nya reglerna för ”flexivingar”, men åsikterna går isär.

– Jag tror att det största problemet kommer att bli hur överhajpat allt är, säger McLarens VM-ledare Oscar Piastri till Sky.

– Vi vet vad som är annorlunda. Jag tror att alla behöver göra en förändring, åtminstone till viss del. Jag har inte kört med framvingen, men Lando har redan gjort det tidigare i år.

Max Verstappen, som är trea i VM, 25 poäng efter Piastri, tror att det kommer att vara en fördel för hans bil, men tror inte att McLaren tappar speciellt mycket på förändringen.

– Det ändrar balansen på bilen något, men jag räknar inte med att vissa stall tjänar en massa tid och andra tappar. Det kommer aldrig att ge oss en massa prestanda igen, men jag vet inte om vi gjort något misstag eller inte fått ut max av det.

Inte heller Ferraris förare har några enorma förhoppningar, men ser med intresse fram emot helgen och vad förändringen kan ge.

– Flexivingen var ett plåster på ett kvalitetsproblem i designen, för att få till inställningarna och skapa anordningar och mekanismer på bilen rent mekaniskt, men det klarar alla ingenjörer av, säger Hamilton.

– Den här helgen kommer att bli intressant eftersom vi har mindre flex i framvingen. Man har mycket grepp fram i högfartskurvor och mindre i låg fart. Det blir spännande att se hur det påverkar olika team. Vissa team har förmodligen gjort ett bättre jobb än andra, så jag har ingen aning om hur det kommer att påverka oss.

Resultat träning 2

Resultat träning 1

Formel 2 med Dino Beganovic

Dino Beganovic jagar nya poäng i Formel 2, denna helg i Barcelona. Han är nia i mästerskapet efter en tung helg i Monaco.

– Jag är glad att vi är tillbaka på banan igen så nära inpå Monaco, säger Dino Beganovic.

– Det ger oss en chans att slå tillbaka direkt. Det känns bra att komma tillbaka till en normal typ av bana också. Vi hade en positiv helg på Imola nyligen, som är hyfsat lik Barcelona i sin karaktär.

Mästerskapet genomförde sina försäsongstester i Barcelona så räkna med ett extremt jämnt kval i eftermiddag. Sprintracet avgörs lördag och det längre feature-racet, där huvuddelen av poängen delas ut, på söndag.

FIA Formula 2 Championship
Rd. 6 - Barcelona (ESP)

Fredag 30 maj
Fri träning: 11.05-11.50
Kval: 15.55-16.25

Lördag 31 maj
Sprint Race: 14.15-15.00

Söndag 1 juni
Feature Race: 10.00-11.00

Viaplay och F1TV sänder.

LÄS VIDARE