Så ska Marcus Ericsson ta sig tillbaka till topp
Publicerad 2025-01-11
En miss i Indy 500 som kunde ha fått enorma konsekvenser. En säsong som gick åt skogen.
Nu har Marcus Ericsson lagt 2024 åt sidan – och gjort stora förändringar till 2025.
– Jag har gått och blivit en gamer, skrattar han.
– Frugan är inte helt nöjd.
Bytet från toppteamet Chip Ganassi Racing till storsatsande Andretti Global har varit allt annat än enkelt för Marcus Ericsson. Fjolårssäsongen startade med ett trasigt luftfilter, fortsatte med att han var ytterst nära att missa att kvala in till Indy 500 och tog sedan slut i första kurvan av världens mest berömda racingtävling.
– Att stå där i det sista kvalet och veta att jag har ett försök kvar. Att lyckas eller misslyckas. Det är det tuffaste som jag har varit med honom, en bergochdalbana rent emotionellt. En jävla utmaning och jag är stolt att jag lyckades leverera på ett försök, säger Marcus Ericsson.
– Det påminde om när jag stått där och slagits om segern de två åren innan, då har det varit rödflagg och en enorm väntan i depån. Under kvalet förra året stod också allt på spel, men det var en helt annan press. Betydligt tyngre och jag visste att om jag misslyckades kunde det få enorm stora konsekvenser.
Hur stora konsekvenser pratar vi om? Hade du kunnat förlora din styrning?
– Det är svårt att säga, men teamen bygger allt på Indy 500 och det spektaklet, sponsorer och pengar. Står du då inte ens på gridden kan det få enorma konsekvenser. Det är bara att titta på Tom Blomqvist. Han körde på mig i kurva ett och fick sparken dagen efter. Det handlar om att överleva eller inte göra det.
Så ska Ericsson nå toppen av IndyCar
Ericsson tog sig vidare, men säsongen fortsatte i samma mönster och var en besvikelse. Han som alltid analyserar allt har i år varit ännu mer noggrann och 34 år gammal har han också insett att han måste tänka om.
Han måste lägga ännu mer tid på körning. På simulatorkörning.
Det finns ingen väg att hålla undan för yngre förarna som han konkurrerar mot. De har jobbat på det sättet i flera år.
– Det är bara att inse att jag måste vara noggrannare inför, under och efter en säsong. För mig är det inte otur som ligger bakom ett sämre resultat, utan nu har jag analyserat, jobbat med min fysik och mentala styrka, nu har jag lagt till simulatorkörning för att komma på en bättre nivå.
Säsongen, som startar i mars, innehåller fyra stadsbanor, sju traditionella racerbanor och fem ovaler. Den avslutas med två ovalbanor.
– Erfarenheten är viktig i just ovalkörning, det är en fördel för oss äldre förare, även på hoppiga, tighta stadsbanor har de erfarna en fördel, säger Marcus Ericsson.
– Nu har jag också dragit igång hemmasimulatorn för att vara skarp i huvudet, för att försöka konkurrera med de reflexer som de yngre förarna har, de har vuxit upp i simulatorer. Jag har aldrig jobbat så tidigare gjort det, men nu är det dags.
Har du gått och blivit gamer på äldre dagar?
– Japp, jag har blivit gamer, frugan är inte helt nöjd, skrattar Marcus Ericsson.
– Men det får hon ta. Det är ändå jobb, eller jag kan skylla på det.
Säsongen startar den första helgen i mars, innan dess väntar två halva testdagar - och ett stort antal timmar i simulatorn.
Marcus Ericsson och Cadillac F1
I veckan har flera medier publicerat uppgifter om att Marcus Ericsson har varit i England för att testa en simulator till Cadillac F1 och det finns även vissa som har påtalat att han ska bli simulatorförare åt det nya F1-stallet.
Det stämmer inte riktigt.
– Det blev lite missuppfattningar där, min arbetsgivare Andretti Global har skickat mig till England för att utvärdera olika simulatorer. Vi skojade i Viaplays F1-podd om att det kanske skulle kunna användas av Cadillac, men det var ett skämt, säger Ericsson.
– Jag fick uppdraget för Andretti och genomförde det för Andretti som bygger ett nytt stort huvudkvarter i Indianapolis och där samsas alla Andrettis satsningar i IndyCar, IMSA, Formel E, Indy Next och så vidare. Hela organisationen ska kunna använda en simulator. Jag jobbar inte för Cadillac, även om Andretti på något sätt är inblandad i organisationen bakom Cadillac.
Vad är det som gäller? Du sa till mig för lite mer än ett år sedan att om Andretti gör en satsning mot F1 är du villig att hjälpa till.
– Det gjorde jag, men det var annorlunda då. Då var det Andretti som gjorde satsningen, nu är det lite mer oklart, det är Andretti och Cadillac tillsammans på något sätt. Hur kan jag inte svara på. Jag har mitt huvudfokus på att lyckas i IndyCar, men behöver de hjälp inför Formel 1 ställer jag självklart upp, men den frågan har inte kommit.
Är det möjligt att den kommer, när Cadillac är aktuella för F1 är det två regelverk sedan du lämnade sporten 2018. Vad kan du då bidra med?
– Även om jag säkert har viss erfarenhet som är nyttig så är det många år sedan jag tävlade i Formel 1 och som du säger har bilarna förändrats och det har hänt mycket. Så det är lite både och.