Hoppa till innehållSportbladetSportbladet

Dagens namn: Margit, Margot

Tuffa svaret till F1-Chefen Toto Wolff efter attacken

Publicerad 2025-06-04

Mercedes stallchef jämförde Max Verstappen med en ”ilsken taxiförare i Rom”.

Det har mött hårda reaktioner från Italien:

– En F1-förare skulle inte överleva en timme i Roms trafik.

Här är veckans hetaste snackisar.

Följ ämnen
Toto Wolff

Wolff vs Roms taxiförare

När Max Verstappen körde in i Mercedes George Russell drog han inte bara på sig tre extra straffpoäng, vilket gör att han nu är mycket nära att stängas av en GP-helg.

Han retade också upp konkurrenter, experter och stallchefer. En av dem var Mercedes Toto Wolff, som hävdade att den fyrfaldige världsmästaren körde ”som en ilsken taxiförare i Rom”.

Nu får österrikaren skarp kritik från italienska taxiförare.

– Vi är bättre än F1-förarna, de skulle inte överleva en timme i Roms trafik, säger Loreno Bittarelli, ordförande för taxiförbundet 3570, enligt den italienska tidningen Corriere della Sera.

– Vi kör mellan byggarbetsplatser, motorcyklar, e-scootrar och turistbussar. Rom är en djungel, betydligt värre än en F1-bana. Vi är de första som undviker olyckor, för om vi är med om en kollision tappar vi en hel arbetsdag.

Han är inte den enda som är kritisk mot Wolffs generaliserande uttalande, utan Nicola Di Giacobbe, talesperson för taxifacket Taxi Filmt-Cgil, drar paralleller mellan den position som Mercedes befinner sig i på banan och taxiförarna i Rom.

– Här i Rom kör vi lika långsamt som Mercedes, skämtar han och påtalar att trafiksituationen i 3,5-miljonersstaden har försämrats de senaste åren.

– Vi är de skickligaste förarna som finns, men trafiksituationen i stan är katastrofal. Numera tar det en halvtimme att ta sig två kilometer.

Valtteri Bottas

Bottas mot F1-comeback?

Efter Lance Strolls återbud till Spaniens GP spekuleras det nu i hans framtid hos Aston Martin och även i F1. Kanadensaren ska operera sin hand, samma hand som han skadade i en cykelolycka inför säsongsstarten 2023, och det är ännu inte klart om han tävlar hemma i Montreal den andra helgen i juni.

Det spekuleras i om det är reservföraren Felipe Drugovich, som egentligen ska köra Le Mans 24-timmarslopp samma helg, som ska ta över efter honom, om det är stallets testförare Stoffel Vandoorne som kan göra en comeback i F1, eller om Aston Martin, som köper motorer av Mercedes, kan låna Valtteri Bottas?

Bottas tävlade tidigare för Mercedes och Sauber, men är nu reservförare hos Mercedes i väntan på att ta sig tillbaka till startfältet i Formel 1.

Enligt RacingNews365 kan Strolls exit vara ett första stegmot att han lämnar Formel 1, och en öppning för Aston Martin att värva Max Verstappen.

Men det är bara spekulationer.

Verstappens framtid i F1

Oavsett vad ni tycker om snacket kring Verstappens framtid så är det en av vårens stora snackisar. Kommer han att nyttja sin klausul? Vill han fortsätta tävla för Red Bull? Kan Red Bull leverera en bil och en motor som kan konkurrera från och med 2026?

– Kan jag som förare hoppas på att Red Bull kommer att bygga den absolut bästa bilen nästa år? De senaste uppdateringarna har ju inte riktigt fungerat, varför ska jag då tro att Pierre Wache (teknisk direktör hos Red Bull) kan tolka de nya reglerna och plötsligt bygga ett underverk, när han inte ens riktigt förstår den gamla bilen?, säger exempelvis Sky:s expert Ralf Schumacher.

Lewis Hamilton

Vasseur vs Hamilton

Ferraris problem har inte undgått någon, framför allt inte italiensk media, och efter deltävlingen i Spanien spekuleras det nu i en konflikt mellan den sjufaldige världsmästaren och stallchef Fred Vasseur.

Enligt italienska Motorsport.com har Hamilton påtalat att han vill att samtliga medarbetare ska lämna utvecklingen av årets bil, SF-25, för att fokusera på nästa års bil. Enligt mediaportalen anser Hamilton, och även andra medarbetare hos Ferrari, att det inte går att nå toppen med årets bil – trots ytterligare uppdateringar. Därför tycker de att det nya golvet och den nya hjulupphängningen bak, som är planerad till Kanada, ska bli den sista uppdateringen för i år.

Men enligt Motorsport.com är Fred Vasseur av en annan åsikt.

LÄS VIDARE