Tävlar – mitt i New York City

Rosenqvist om historiska loppet: ’Väldigt coolt’

Publicerad 2017-07-15

Han trycker gasen och styr förbi Frihetsgudinnan och siluetten av ­Manhattan.

I helgen gör Felix ­Rosenqvist någonting ­ingen annan racer­förare har gjort tidigare.

– Jag har svårt att ­förstå att vi faktiskt ska köra racerbil här, säger han.

– Här i New York City!

25-åringen ligger trea i Formula E, det världsomspännande mästerskapet för elbilar som kört i metropoler som Berlin, Hongkong, Buenos Aires och Paris. I dag väntar ett historiskt lopp.

För första gången ­arrangeras det en motortävling på gatorna i New York, med en av världens mest välkända siluetter
i bakgrunden.

– Det är mycket viktigt för vår serie att vi får den här möjligheten, säger ­Felix Rosenqvist.

– Det är väldigt coolt att få uppleva New York på ett sådant sätt och tävla på ­gatorna här.

Energikrävande lopp

Serien kör i år för första gången på Brooklyn Street Circuit, ett lopp i kväll och ett i morgon. Det första loppet går över 43 varv och det andra över 49, vilket är en stor utmaning i ett mästerskap där energieffektiviteten är avgörande.

– Vi kan använda mycket mer energi i lördags­racet än på söndagen.

– Vi behöver fortfarande tänka strategiskt även i det första loppet, men det blir stor skillnad på hur vi ­lägger upp saker och ting från den ena dagen till ­nästa – sex varv är mycket
i Formel E.

När nu mästerskaps­ledaren, den tidigare F1-­föraren Sebastien Buemi, missar helgens deltävlingar eftersom han har engagemang i WEC, öppnar det nya möjligheter för Rosenqvist.

– Ett realistiskt mål inför säsongen var att jag skulle vara bästa nykomling, men jag hade inte väntat mig att jag skulle vara med och slåss om titeln, säger han till Sportbladet.

– Buemi ligger rätt långt framför mig, så målet är att gå upp på andraplats och allt annat är en bonus.

Han älskar stadslopp, han älskar utmaningen på banan och han älskar den utmanande bilen.

”Blir bättre racing”

– Att köra Formula E är någonting helt annat än ­annan formelbilskörning. Bilarna är svårkörda både mekaniskt och tekniskt, det gör att även mycket duktiga förare som har F1-meriter gör misstag vilket i sin tur leder till att det blir bättre racing, säger Felix Rosenqvist, som redan är klar för ytterligare en ­säsong i mästerskapet.

– Jag tycker att det bara blir roligare och roligare. Som förare är den här ­typen av racing så roligt det kan bli.