Publicerad:
Uppdaterad:

F1 i bråk över Fernando Alonso

Av: Anna Andersson

Publicerad:
Uppdaterad:

Fernando Alonso är på väg mot comeback. Renault vill se 39-åringen i årets enda test – för juniorer.

Det lägger grunden till konflikten som delar F1.

Efter säsongen 2018 lämnade Fernando Alonso McLaren och Formel 1, till 2021 kommer han tillbaka. Då för Alpine F1, det team som nu bär namnet Renault.

Till nästa år sker inga större regeländringar och teamet vill att Alonso testar bilen redan i år. Det enda test som återstår denna komprimerade säsong körs efter säsongsfinalen i Abu Dhabi i mitten av december. Det var tänkt som ett däckstest, men när COVID-19 förändrade förutsättningarna flyttades den nya regeländringen fram till 2022 och testet gjordes om till ett juniortest. Där får förare som inte kört fler än två GP-lopp möjligheten att testa F1.

Fernando Alonso, 39, tillhör en annan kategori förare.

Han har kört 312 F1-lopp och vunnit två VM-titlar tillsammans med Renault.

– De flesta team brukar vara flexibla, vi hoppas att FIA också är det. Renault gör ju annars väldugt mycket för unga förare, säger teamchef Cyril Abiteboul till Autosport.

Bråk om F1-test för Fernando Alonso

I måndags bad teamet FIA (internationella bilsportförbundet) om att göra ett undantag - men konkurrenterna vill stoppa den förre mästaren.

– Jag anser att reglerna är tydliga med att det är ett test för förare som inte kört mer än två GP-lopp. Visst har FIA en möjlighet att göra ett undantag om de anser det, men det förändrar inte syftet med testet. Det är ett test för unga förare. Det finns ingenting att ens diskutera, säger McLarens teamchef Andreas Seidl till autosport.

Enligt Autosport är McLaren, Ferrari och Racing Point motståndare till Renaults förslag.

– Fernando är en fantastisk F1-förare och han har haft stora framgångar, men jag kan inte se hur han kan ta en plats som en ung förare, säger Seidl.

Bottas på pole position

Renault kommer att ge Alonso möjligheten att testa en två år gammal bil i Bahrain nästa vecka, men efter två års frånvaro behöver den den välmeriterade föraren mer än det för att komma tillbaka i form och så många möjligheter finns det inte att testa en nutida F1:a. I helgen är han på plats på Imola när F1 tävlar på den klassiska banan i Italien, men han får inte köra någonting utan enbart vistas i depåområdet.

Valtteri Bottas tog pole position, en tiondel före kollegan Lewis Hamilton medan Max Verstappen, Red Bull startar från ruta tre.

Alla teamen och deras förare till 2021 - hela listan

F1-bloggen med Hamiltons oro och Vettels förklaring.

Publicerad:

LÄS VIDARE

Publicerad: