Ferrari erkänner fusk i Formel 1

”Vi tvingades göra vissa förändringar och tappade prestanda”

Publicerad 2020-07-18

Ferrari erkänner fusk. Det är anledningen till att årets bil inte är lika bra som fjolårets.

– Vi var tvungna att anpassa oss till ett av de tekniska direktiven, förklarar teamchef Mattia Binotto.

– En konsekvens är att vi förlorade i prestanda.

Under fjolåret var Ferraris bil periodvis oerhört snabb, men flera av teamen misstänkte att teamet fuskade med bränslefördelningen i motorn. Att teamets trixande var anledningen till att deras bil var betydligt snabbare än vad konkurrenterna var på raksträckorna.

Under slutet av förra säsongen tittade FIA (internationella bilsportförbundet) på problemet och inför årets säsong gjorde FIA och Ferrari en hemlig överenskommelse. Därefter infördes nya tekniska direktiv, reglementet gjordes ännu tydligare och FIA har förbättrat sina kontroller.

Ferraris teamchef Mattia Binotto

Alla motorer har tappat fart

Sedan dess har samtliga bilar som kört med motorer från Ferrari tappat fart och nu erkänner Ferraris teamchef Mattia Binotto att det beror på förändringen av reglementet.

– Regler är svåra och komplexa. Efter förra säsongen har det kommit flera tekniska direktiv och även förklaringar inom vissa områden. Vi var tvungna att anpassa oss till ett av de tekniska direktiven. Vi hos Ferrari tvingades göra vissa förändringar och en konsekvens är att vi förlorade i prestanda, citeras han av auto, motor und sport.

– Jag tror inte att det bara är Ferrari som är drabbade av det utan när jag tittar på datan så verkar det som om alla motortillverkare behövde göra förändringar.

”Måste nypa mig själv”

Framförallt märks försämringen på de bilar som kör med Ferraris motorer, exempelvis körde fyra av de långsammaste bilarna i kvalet till Ungerns GP med motorer från Ferrari.

Även fabriksteamet har haft en tung inledning av säsongen, även om Sebastian Vettel och Charles Leclerc delar tredje startled i säsongens tredje deltävling. Det var en förbättring jämfört med tävlingarna i Österrike, men de hade inte kapacitet att utmana Mercedes. Istället tog Lewis Hamilton tog karriärens 90:e pole position före kollegan Valtteri Bottas.

– Jag måste verkligen nypa mig själv, det är svårt att förstå, säger den sexfaldige världsmästaren efter kvalet.

I andra led startar Racing Points förare, Lance Stroll och Sergio Perez.

F1-bloggen med snacket efter kvalet till Ungerns GP