Förändringen som ska rädda Ferrari

Publicerad 2020-09-18

Mattia Binotto (t.v.) och Ferrari-teamet under senaste tävlingen.

2020 riskerar att bli Ferraris sämsta säsong i F1 på 40 år.

Det beror bland annat motorn.

Därför krävs en förändring redan till 2021 – annars riskerar Ferrari att tappa alla möjligheter till en VM-titel även efter det nya reglementet införts 2022.

Som en konsekvens av coronapandemin kör F1 2021 med samma regler och samma däck som 2020.

Men tro inte att bilarna kommer att vara de samma för det. Ferrari meddelar redan nu att det kommer att ske till stora förändringar inför nästa år. Både när det gäller motor och chassi.

– Motorn kommer att vara helt ny, den testas sedan flera månader tillbaka, säger teamchef Mattia Binotto till italienska Corriere della Sera.

Sämsta resultatet på 40 år

För ett år sedan hade Ferrari en bil som kunde vinna tävlingar, i år har teamet en bil som kämpar för att ens ta poäng. Den har fältets svagaste motor och ett för stort luftmotstånd.

Anledningen till den grova missberäkningen är att FIA (internationella bilsportförbundet) ändrade sina riktlinjer under vintern och Ferrari hade utvecklat en bil efter en motor som inte längre fick användas. När stallet i slutet av februari insåg sitt misstag var det försent att göra någon förändring.

Därför inledde man istället en hårdsatsning mot 2021, den sista chansen teamen har att göra ytterligare utvecklingar av motorn innan motorreglementet förändras igen. Från och med 2022 får stallen bara göra en motoruppdatering per säsong fram till 2025.

– Det blir en nödvändig evolution av bilen också till nästa år, förklarar Binotto för den italienska tidningen, samtidigt är han tydlig med att teamet har gett upp alla förhoppningar om att det ska ske någon större förbättring redan under årets säsong.

Uppdatering till Ryssland GP

Även om de kommer med en uppdatering av bilen till nästa veckas deltävling i Ryssland.

– Det sker en mindre förändring, men det kommer inte att förändra vårt paket, sa han inför förra helgens deltävling på Mugello.

– Vi måste istället fundera över vårt projekt för 2021 och jag tror att vi behöver ännu mer tid.

Frågan är om stallet är tillbaka i form till nästa år eller om det dröjer till 2022 då det sker en större regeländring inom Formel 1. Efter nio deltävlingar ligger Ferrari på plats sex i konstruktörsmästerskapet och så dåligt har resultatet inte varit sedan år 1980.

Då var teamet tia i mästerskapet sedan varken den regerande mästaren Jody Scheckter eller kollegan Gilles Villeneuve vunnit ett enda lopp.

Annas Motor – veckans snackisar 19.09.2020

Pole position

Johan Kristoffersson

Efter ett års frånvaro kom han tillbaka till VM i rallycross och visade varför han vunnit två VM-titlar. Inför säsongens femte och sjätte omgång återfinns fem svenskar bland de sex främsta i mästerskapstabellen.

2) Lewis Hamilton

Vem ska hindra honom från att vinna sin sjunde VM-titel? Han själv? Han är nu bara en seger från Michael Schumachers rekord på 91 GP-vinster.

3) Le Mans

En klassiker är tillbaka, under helt nya förutsättningar. I helgen möts förare som Kamui Kobayashi, Sebastien Buemi, Jose-Maria Lopez, Bruno Senna och Juan Pablo Montoya och Henrik Hedman i ett av motorvärldens mest älskade utmaningar, 24 timmarsloppet i LeMans.

4) Fredrik Lindgren

Svensken fortsätter att leverera bra resultat, nästa chans till GP-seger har han i kväll.

5) Mattia Binotto

2020 är Ferrari på väg att göra sitt sämsta resultat i F1 på 40 år, nu bekräftar teamchefen att Ferrari kommer att tillverka en ny motor till 2021.

6) Nicki Pedersen

Masarna värvar den trefaldige världsmästaren lagom till SM-slutspelet i speedway. SM-kvartsfinalerna avgörs nästa vecka, Piraterna–Lejonen, Masarna–Vetlanda, Västervik–Rospiggarna, Indianerna–Dackarna.

7) Pontus Tidemand

Han är tvåa i WRC2 inför helgens VM-deltävling i Turkiet.

8) Mick Schumacher

Michael Schumachers son har tagit över lendingen i Formel 2, serien under F1.

9) Mattias Adielsson

Han utmanar P-G Andersson i kampen om SM-titeln i rally. Först i mål i helgens deltävling i Sandviken vinner mästerskapet.

10) Mattias Ekström

Svensken är klar för Extreme E 2021, fem lopp arrangeras i olika extrema miljöer, arktisk, öken, regnskog, glaciär och hav, på platser som harpåverkats av klimatförändringarna. Lewis Hamilton har ett eget team i mästerskapet.

Motorstopp

Marc Marquez

De senaste årens dominant i motoGP saknas även denna vecka. Sex veckor efter sin andra operation har spanjoren börjat träna, men det är osäkert när han kan tävla igen. Han har tidigare ersatts av Stefan Brandl, men nu är även tysken skadad.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.