Ferraris teamchef berättar: Därför har vi tappat farten

Publicerad 2020-09-05

Historiskt dålig insats på Monza

Ferrari misslyckades på Spa och på hemmaplan fortsätter problemen.

Nu förklarar teamchefen varför teamet tappat farten.

– Plötsligt hade vi en bil med för stort luftmotstånd och för få hästkrafter, säger Mattia Binotto.

Samtidigt som Lewis Hamilton var snabbast i kvalet till Italien GP för sjunde gången fortsatte problemen för Ferrari.

Förra helgen tog teamet inte någon poäng i Belgien, vilket var det sämsta resultatet på tio år, och hemma på Monza fick de nästa örfil. Sebastian Vettel försvann i Q1 och har startplats 17 i Italien GP.

Charles Leclerc startar från position 13. För ett år sedan vann han loppet inför 100 000 åskådare.

– Vi har ingenting att komma med, sa Sebastian Vettel till TV-kanalen Sky efter kvalet.

Det är 36 år sedan Ferrari senast missade de tio främsta startplatserna på Monza med båda bilarna, men dagens resultat är sämre än vad det var då. 1984 startade Michele Alboreto och Rene Arnoux från P11 samt P14.

Hårt drabbade

Under 2020 sjunker Ferrari allt djupare ner i krisen och för första gången berättar nu teamchef Mattia Binotto hur ett team som kämpade om segrar för ett år sedan plötsligt tappat allt.

– Vi utvecklade det tekniska konceptet för att få mer downforce eftersom vi visste att vi hade en motor som var överlägsen, förklarar Mattia BInotto för Corriere della Sera.

– Men sedan ändrades de tekniska riktlinjerna och plötsligt hade vi en bil som hade för mycket luftmotstånd och för få hästkrafter. De två sakerna ledde till ett problem.

Hösten 2019 hade Ferrari den starkaste motorn i fältet, på raksträckorna var deras bil betydligt starkare än konkurrenterna och det gav dem segrar på banor med få kurvor som i Belgien och Italien. Eftersom den starka motorn gav dem en stor fördel utvecklade man en bil mer downforce och höger luftmotstånd. Det skulle göra att deras bil var lika stark på banor med många rakor som på banor med många kurvor.

Men under vintern förändrade FIA (internationella bilsportförbundet) sina riktlinjer.

Det drabbade Ferrari oerhört hårt. Teamet hade redan börjat arbetet med årets bil och anpassat den efter en motor som inte längre fick användas på samma sätt.

”Förbättrat chassi”

– 2019 kunde vi kompensera bilens begränsningar med en stark motor, förklarar Binotto.

– Vi har förbättrat vårt chassi, men vi gjorde det med tanke på den fördel vår motor gav oss och den fördelen finns inte längre. När vi insåg det var det försent.

Därefter kom pandemin och fabrikerna var stängda i flera månader.

– COVID för hela vidareutvecklingen av bilen och plötsligt befann vi oss i samma situation igen, säger Binotto till tidningen.

Nu står Ferrari inför två lopp hemma i Italien. Italien GP på Monza och nästa vecka ska teamet fira sitt 1000:e Grand Prix när F1 debuterar på Mugello.

Det kan bli två oerhört tunga helger för Ferrari.

Nytt rekord för Hamilton i kvalet till Italien GP