Jätteaffären kan göra F1 billigare

Publicerad 2016-09-09

Sportbladets F1-reporter Anna Andersson reder ut begreppen

Formel 1 har fått en ny ägare.

Liberty Media har köpt F1 för åtta miljarder dollar.

Men vad betyder det egentligen för fansen?

Vad betyder det för fansen i Sverige?

För dig som ser F1 på tv händer inte så mycket, i alla fall inte till att börja med. Viasat Sport har ett avtal till och med 2018.

Vad som händer därefter är det ingen som kan svara på, men Liberty Medias intåg kan förändra de svenska tv-sändningarna. Det amerikanska företaget äger en stor del av Discovery Communications och det gör dem till storägare i Discovery Networks International som i sin tur äger Discovery Network Sverige. Där finns kanaler som Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11 och Eurosport 1 samt Eurosport 2.  I Portugal är det Eurosport som sänder F1.

Discovery Network Sverige har tagit ett stort kliv in på sportmarknaden, de har rättigheter till bland annat herrarnas handbolls-VM i vinter och även till de fyra olympiska spelen som avgörs 2018, 2020, 2222 och 2024.

Ecclestone fortsätter

Blir F1 billigare för fansen?

Det är möjligt. Den förre ägaren CVC ville göra stora vinster och tvingade Bernie Ecclestone, som förhandlar med arrangörer och om tv-rättigheter, att ta ut så mycket pengar det bara gick. I Europa har arrangörerna höjt biljettpriserna så att en biljett till en F1-helg kostat närmare 6 000 kronor och enligt uppgifter till Sportbladet var inkomsterna från banorna större än inkomsterna från tv-rättigheterna förra året. Liberty Media sägs vilja gå en annan väg och hämta mer pengar från rättigheter och i sådant fall går biljettpriserna troligen ner vilket också lär öka antalet besökare.

Går 85-årige Bernie Ecclestone i pension?

Nej, inte just nu – men någon gång lär han också sluta att jobba.

– Man har tagit beslutet att jag fortsätter som vd för F1, säger 85-årige Ecclestone till Autosport.

– Jag kommer även i fortsättningen att göra alla saker som jag har gjort hittills.

Svårt att köpa in sig i F1

Lockar det nya team till F1?

Möjligen, men inte före 2020. Fram till dess gäller det så kallade Concorde-Agreement som alla de nuvarande elva teamen har skrivit under. Det är inte helt enkelt att kliva in i F1 efter det heller. Det kostar enorma pengar, men det stora problemet är att det krävs infrastruktur och kunskaper. Honda kom tillbaka inför förra säsongen, men har fortfarande inte fått till en motor som ger McLaren några platser på prispallen. Haas som debuterade i år har köpt ungefär 60 procent av materialet från Ferrari för att ha en chans att hänga med. Med andra ord räcker det inte med en tjockt bankkonto för att bli framgångsrik inom F1.

Blir F1 mer spännande framöver?

Kanske. De nya ägarna sägs vilja betala tillbaka ungefär lika mycket till alla team, nu får toppteamen upp till fem gånger så mycket pengar som de mindre teamen. Dessutom finns det olika bonussystem, Ferrari som varit med från början fick närmare 20 miljoner euro mer än Mercedes som vann VM, Marcus Ericssons Sauber fick 135 miljoner euro mindre än Ferrari eftersom de inte hade samma bonus och inte heller lika många VM-poäng.

Inga regeländringar

Vad händer med reglerna? Slipper vi ändringar?

Nja, reglerna styrs av det internationella bilsportförbundet (FIA). Tidigare hade Bernie Ecclestone en nära relation med den förre FIA-presidenten Max Mosley och kunde påverka vissa saker, men egentligen har ägaren ingenting med det sportsliga reglementet att göra.

Hur snart märker vi av att F1 har en ny ägare?

Det kan dröja. Dels måste EU-kommisionen godkänna affären och dels så finns det många kontrakt som sträcker sig över ett par år.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.