Hülkenberg: Jag är en extremt otålig människa

Exklusiv intervju med Renaults F1-förare

Publicerad 2018-04-08

BARCELONA. Hans uppgift är tydlig.

Han ska ta Renault till toppen - även om han själv aldrig har stått på en prispall.

Sportbladet mötte Nico Hülkenberg i ett ärligt samtal om framtiden, rekordet han inte vill behålla och det tålamod som krävs – men som han inte har.

Att göra research kan vara roligt och givande, men också ge en väldigt enkelspårig bild av en person. Det sistnämnda ställdes jag inför när mötet med Nico Hülkenberg var bokat. Hulken, som han kallas, har kört F1 i mer än åtta år, gjort sig känd som en snabb förare som går sin egen väg och lämnar en divas spår bakom sig.

Orden arrogant, stel och ointresserad nämndes flera gånger.

När han en halvtimme försenad kliver genom sorlet i Renaults privata matsal är han lugn. Han har fått sin behandling av sjukgymnasten och trots att han har gett tusentals intervjuer där han svarat på ungefär samma frågor ännu fler gånger gör han det igen. Utan att ens vika undan blicken.

– Jag är egentligen en extremt otålig människa, säger han.

– Men inom F1 lär man sig snart att det finns så många saker som man inte kan påverka. Det ligger inte i dina händer, det måste man acceptera. Detta är inte bara en sport, det är business och det är många saker du inte kan göra någonting åt, tyvärr.

Bytte till Renault inför 2017

Under sina åtta år i F1 har han kört för team som Williams, Sauber och Force India innan han bytte till fabriksteamet Renault inför 2017.

– Renault är ett stort märke som vid flera tillfällen visat att man kan vinna VM, potentialen finns. Jag hade varit länge hos Force India och behövde en förändring. Det var ett enkelt beslut. Jag fick ett längre kontrakt med ett fabriksteam där det finns möjligheter till framgång, säger han.

– Men just nu är framgången rätt långt bort. Vi är inte i närheten av att vinna VM än, men det kan man inte heller förvänta sig. Se på Red Bull eller Mercedes. De behövde också tre till fyra år för att hitta strukturen och bygga grunden. Sedan kan man skörda frukterna. Vi befinner oss fortfarande i uppbyggnadsfasen, vi behöver ett år eller två för att slåss om titeln.

Förra säsongen var turbulent för Renault, kollegan Jolyon Palmer fick sparken från när han bara tagit åtta poäng och ersattes av Carlos Sainz inför USA:s GP. Fabriksteamet Renault slutade sexa i VM, efter privatteam som Force India och Williams.

Det var mil mellan den franska tillverkaren och toppteamen Mercedes och Ferrari.

– Ändå var året rätt bra, folk glömmer hur svårt det är i F1 och vad som krävs för att kunna konkurrera. Renault köpte teamet av Lotus vintern 2015, säsongen 2016 var bara att glömma eftersom man inte kunde påverka bygget av bilen eller infrastrukturen. Det betyder att 2017 egentligen var vårt första år som fabriksteam och det handlade om att bygga en grund, säger Hülkenberg som slutade tia i VM 2017.

– Vi har utvecklats snabbare än vad jag hade trott. Jag är nöjd, men jag vill ha mer och köra om segrar. I dag är det inte realistiskt, nu måste vi göra det bästa av de möjligheter vi har och klarar vi det ska vi vara nöjda.

Underbarn

Nico Hülkenberg kom som underbarn och mästare i flera supportklasser till F1, han tog en omtalad pole position i Brasilien redan under sin debutsäsong med Williams - men har aldrig varit bättre än fyra.

Han har ett av sportens minst smickrande rekord. Han är den förare i F1-historien som kört flest lopp utan att få kliva upp på prispallen.

– Jag längtar dit. Jag vill upp på pallen, jag vill verkligen vinna. Det är min dröm och mitt mål. Det vill jag göra tillsammans med Renault. Det är vår vision, något annat finns inte.

– Men den här sporten hänger så otroligt mycket på den bil och det material du har. Det förstår egentligen bara de som är inne i F1, man kan inte förvänta sig att man ska vinna med en dålig bil.

Inte en pallplats på åtta år, hur hanterar du det?

– Vad har jag för alternativ? Det är ju ännu värre.

Han skakar på huvudet, rycker på axlarna och utvecklar svaret.

– Det finns inget alternativ. Jag gör det jag älskar, det jag är allra bäst på och det vore att gnälla för absolut ingenting. Jag är av 20 människor på den här jorden som får köra Formel 1. Det gör mig privilegierad. Antingen är det så och jag accepterar det eller så gör jag det inte. Som jag ser det finns det inget val. Jag fortsätter.

– Jag är 30 år, har varit här sedan 2010 och är en av de mer erfarna förarna. Jag känner mig varken gammal eller rostig och har ett par bra år kvar, ungefär halva min karriär.

”Då måste jag döda dig direkt...”

Ett TV-team har klivit in i lokalen. De väntar på sin tur, men Nico Hülkenberg sitter lugnt kvar. Han pratar om framtiden, sin teamkollega och om Renaults möjligheter. Då går det inte att undvika den enklaste av alla frågor, men som får ett svar som lätt kan tolkas fel.

Hur långt är ditt kontrakt?

– Det kan jag säga, men då måste jag döda dig direkt.

Ursäkta?
– Det kan jag säga, men då måste jag döda dig direkt.

Det vore synd.

Han flinar. Han skrattar med munnen, med ögonen och med hela sin uppenbarelse.

– Där ser du.

Vi lämnar det där. Så att vi båda får se om han kan sudda bort sitt namn från ett av F1-sportens minst smickrande rekord.

Nico Hülkenberg om...

...Renault rådgivare och flerfaldige världsmästare Alain Prost:

– Han har ett stort mervärde, han förstår saker och kan hjälpa teamet på banan och på affärssidan. Han har olika perspektiv eftersom han kört själv och dessutom är en duktig rådgivare. Kanske kan han inte hjälpa mig så mycket, han är inte å alla lopp, men när han är där och ser någonting så säger han till.

...teamkollegan Carlos Sainz:

– Det finns saker jag kan lära mig av honom och som teamkollegor är vi transparenta, jag ser hans data och han ser min. Det finns alltid saker som han gör annorlunda och som kanske är bättre.

...om att överleva i F1:

– Du måste hela tiden anpassa dig till nya förutsättningar. Bilen utvecklas, du har aldrig samma bil två tävlingar i rad. Dessutom ändras däcken. Du måste vara extremt flexibel och hela tiden lära dg nya saker. Det är en ståndigt pågående inlärningsprocess. Du kan inte sluta utvecklas, du måste vara öppen och ta in allt, hela tiden.

...kärleken till F1:

– Jag testade go-kart när jag var åtta år och blev förälskad. Då bestämde jag mig för att ta mig till Formel 1.

...sina styrkor:

– Min fart och mitt sätt att utveckla teamet, tala om vad som är bra, men framförallt tala om vad som inte är bra. Jag är bra på att motivera. Jag har rätt många styrkor.

...Renaults största utmaning:

– Att hämta in det försprång som toppteamen har. De gör ett förbannat bra jobb och det är inte enkelt att spela med i den ligan, ändå måste vi försöka.

Sportbladets Nyhetsbrev

Skaffa Plus och få Sportbladets nyhetsbrev varje vecka! Artiklar du inte får missa, heta krönikor från våra experter och en massa smaskigt extramaterial.